مدرس مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) گفت: مادری در مکتب اسلامی نه مانع رشد زن، بلکه بستری برای تعالی فردی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، مریم دوادگر مدرس مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) در گفتوگویی در نشست علمی در جمع طلاب مدرسه علمیه ریحانهالرسول( س)، با تأکید بر بازخوانی نسبت مادری و رشد فردی، گفت: مادری در نگاه اسلامی نهتنها مانع رشد زن نیست، بلکه میتواند یکی از مهمترین بسترهای تعالی فردی و انسانی باشد.
وی گفت: سؤال اصلی این است که آیا نقش مادری با رشد فردی زن تعارض دارد یا خیر؛ و ادعای ما این است که مادری نهتنها تعارضی با رشد ندارد، بلکه بستری مناسب برای رشد و تعالی انسان فراهم میکند.
وی با بیان اینکه نوع تعریف ما از رشد، مسیر انتخابهای زندگی را شکل میدهد، افزود: اگر رشد را خارج از منظومه ارزشی و دینی معنا کنیم، طبیعی است که مادری بهعنوان مانع تلقی شود؛ در حالیکه در مکتب اسلامی، رشد به معنای حرکت آگاهانه در مسیر ارزشها و قبله الهی است.
خانم دوادگر رشد فردی را در دو ساحت «رابطه انسان با خود» و «رابطه انسان با دیگران» قابل بررسی دانست و تصریح کرد: «خودشناسی، مدیریت هیجانات، بازنگری در اولویتها و تقویت مهارتهای ارتباطی از مؤلفههای رشد هستند و مادری میتواند زمینه تمرین و تحقق این مؤلفهها باشد.»
مدرسه مدرس علمیه با تأکید بر ضرورت نگاه منظومهای به مادری خاطرنشان کرد: مادری زمانی درست فهم میشود که در کنار همسری، خانواده و حمایت متقابل تعریف شود و جدا کردن این نقش از شبکه مفهومی خانواده، موجب شکلگیری بسیاری از شبهات میشود.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مفهوم توحید ربوبی بیان کرد: در نگاه دینی، موفقیت و آزادی بر اساس جهت حرکت انسان معنا پیدا میکند؛ آزادی به معنای رهایی از موانع رشد است، نه بیقیدی، و مادری در این چارچوب، فرصتی الهی برای تعالی انسان بهشمار میآید.
انتهای پیام/
نظر شما