نشست علمی تخصصی به همت واحد پژوهش حوزه علمیه تخصصی بانو امین(ره) با موضوع «تحلیل نقش راهبری حضرت زینب(س) در تبیین، تداوم و تابآوری نهضت عاشورا» و با حضور سرکار خانم واسعی، مدیر حوزه علمیه تخصصی بانو امین(ره)، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، خانم واسعی مدیر حوزه علمیه تخصصی بانو امین(ره) در نشست علمی تخصصی که به همت واحد پژوهش این مدرسه و با موضوع «تحلیل نقش راهبری حضرت زینب(س) در تبیین، تداوم و تابآوری نهضت عاشورا» برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای صدر اسلام، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، مدافعان امنیت و سلامت، شهدای جبهه مقاومت و همچنین شهدای جنگ دوازدهروزه و جنگ چهل روزه اخیر بر ضرورت بهرهگیری از آموزههای عاشورا در شرایط امروز جامعه تأکید کرد.
خانم واسعی با اشاره به نقش محوری حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در استمرار نهضت عاشورا، قیام کربلا را مبتنی بر دو رکن اساسی «جهاد» و «جهاد تبیین» دانست و اظهار داشت: جهاد نخست توسط امام حسین(علیهالسلام) و یاران باوفایشان در صحنه کربلا به انجام رسید و جهاد دوم، یعنی تبیین، روشنگری و رساندن پیام عاشورا به نسلهای آینده، بر عهده حضرت زینب کبری(سلاماللهعلیها) قرار گرفت؛ رسالتی که موجب ماندگاری نهضت حسینی در طول تاریخ شد.
وی با اشاره به کتاب «فریاد فرمند» که به بررسی شخصیت و نقش حضرت زینب(سلاماللهعلیها) پرداخته است، عنوان کرد: مفهوم «فریاد فرمند» بیانگر عظمت، شکوه و اقتدار معنوی حضرت زینب(سلاماللهعلیها) است؛ بانویی که با خطبههای روشنگرانه خود، مسیر هدایت جامعه را در یکی از حساسترین مقاطع تاریخ اسلام حفظ کرد.
استاد حوزه در ادامه با استناد به دیدگاه برخی اندیشمندان بیان کرد: رسالت زینبی تنها محدود به واقعه عاشورا نیست، بلکه وظیفهای مستمر برای همه پیروان مکتب اهلبیت(علیهمالسلام) در مقابله با تحریف، ظلم و انحراف است.
خانم واسعی با تشریح شرایط اجتماعی دوران امام حسین(علیهالسلام)، یادآوری کرد: یکی از اهداف اصلی قیام عاشورا اصلاح جامعهای بود که در ظاهر به شعائر دینی پایبند بود، اما در عمل از حقیقت دین فاصله گرفته و دچار انحراف شده بود. از اینرو امام حسین(علیهالسلام) با هدف اصلاح امت اسلامی و احیای ارزشهای اصیل دینی قیام کردند.
واسعی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در ایجاد تابآوری و پایداری پس از عاشورا پرداخت و گفت: حضرت زینب(سلاماللهعلیها) با وجود تحمل سنگینترین مصائب، هرگز دچار ضعف و سستی نشد و با اتکال به خداوند متعال، مدیریت بحران پس از عاشورا را بر عهده گرفت. این تابآوری ریشه در معنویت عمیق، نگاه توحیدی و ایمان استوار ایشان داشت.
وی افزود: مهمترین مؤلفه تابآوری در مکتب زینبی، تقویت معنویت و ارتباط با خداوند است. انسان مؤمن در پرتو ایمان، حتی در سختترین شرایط نیز دچار یأس و ناامیدی نمیشود و میتواند در مسیر حق استقامت ورزد.
خانم واسعی با اشاره به خطبههای حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در کوفه و شام افزود: بانوی بزرگ اسلام در شرایطی که خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به اسارت درآمده بودند، با شجاعت و صلابت در برابر حاکمان ظلم ایستاد و با سخنان روشنگرانه خود افکار عمومی را متحول ساخت. ایشان با تکیه بر قدرت ایمان، ضمن افشای چهره واقعی حکومت اموی، زمینه بیداری جامعه اسلامی را فراهم کرد.
وی بیان کرد: حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در خطبههای خود، نمونهای کامل از امید، استقامت و اعتماد به وعدههای الهی را به نمایش گذاشت و نشان داد که هیچ قدرتی نمیتواند نور الهی و حقیقت دین را خاموش کند.
گفتنی است در پایان این نشست، بر ضرورت الگوگیری بانوان و آحاد جامعه از سیره حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی تأکید شد و با ذکر صلوات، یاد حضرت علیاصغر(علیهالسلام)، شهدای اسلام و جبهه مقاومت را گرامی داشت.
انتهای پیام/
نظر شما