مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول محرم با حضور طلاب و عموم بانوان در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زهرا سلاماللهعلیها شهرستان دورود و با رویکرد تبیین معارف حسینی و آسیبشناسی دینداری در جامعه معاصر برگزار شد و مباحثی عمیق پیرامون «طهارت نفس» و «مسئولیتهای اجتماعی» توسط اساتید حوزه مورد واکاوی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/لرستان، مدرسه علمیه تخصصی حضرت زهرا سلاماللهعلیها دورود همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، میزبان محافل عزاداری با حضور اساتید برجسته و عموم بانوان بود و برنامههای متنوعی از جمله بیان احکام شرعی، سخنرانیهای اخلاقی، ذکر مصیبت و برنامههای فرهنگی برای کودکان اجرا شد.
روز نخست: آسیبشناسی دینداری سطحی
خانم رضایی، مدرس حوزه در آغاز این سلسله نشستها با اشاره به اهمیت و جایگاه روضههای خانگی در زنده نگهداشتن شعائر اسلامی، به تبیین احکام شرعی ویژه ماه محرم پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین ایزدی، از اساتید حوزه علمیه قم در ادامه نشست با محوریت «از طهارت نفس تا طهارت اجتماعی»، به تحلیل جریان دینداری در جامعه پرداخت و گفت: متأسفانه دینداری ما گاه دچار نوعی سطحینگری شده است. اگرچه عوامل برونزا نظیر تبلیغات دشمن در کاهش میل به دینداری نقش دارند، اما نباید از عملکرد خودِ جامعه دیندار غافل شد؛ چرا که وقتی دینداریِ اصولی و اثرگذار نباشد، تمایل مخاطب به سمت معارف الهی کاهش مییابد.
وی با تأکید بر لزوم دلسوزی برای همگان، افزود: نزد خدای متعال محبوبترین فرد کسی است که در رفع حوائج مردم پیشگام باشد.
روز دوم: طهارت نفس؛ پیشنیاز ولایتپذیری
حجتالاسلام و المسلمین ایزدی، از اساتید حوزه علمیه قم، با استناد به آیه تطهیر، فلسفه دین را «تولید طهارت» دانست و بیان کرد: در اسلام هر ظاهری متکی به یک باطن است و طهارت ظاهری، مقدمه رسیدن به طهارت باطنی است. کسی که روحش دچار آلودگی شود، از خداوند فاصله گرفته و بستر برای تصرف شیطان فراهم میشود.
وی با انتقاد از بدگمانیهای بیجا در جامعه یادآوری کرد: انسان باید از سوءظن به دیگران اجتناب کند؛ چرا که دین اسلام برای مسئولیتپذیری انسان آمده است. قلبی که پاک نباشد، ولایت به معنای کامل در آن جای نمیگیرد و دینداری، بدون طهارت درونی، به کارهای خیری تبدیل میشود که فاقد اثرات عمیق حیاتبخش است.
روز سوم: جامعه دینداران مستحکم؛ تکیهگاه خیمه دین
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار حیات طیبه، بیان کرد: جامعه دینداران مستحکم، همچون میخهایی هستند که خیمه دین را سرپا نگه میدارند. کسی که تحت ولایت خداوند قرار گیرد، از ظلمتها رهایی یافته و حیات طیبه پیدا میکند.
حجتالاسلام و المسلمین ایزدی با تأکید بر نقش معنوی تلاوت قرآن در محیطهای دینی گفت: اگر قرآن در محیطی طنینانداز شود، آن فضا نورانی شده و محیط پیرامون را نیز از آثار معنوی خود بهرهمند میکند. انسانی که حیات پاک داشته باشد، خداوند دعایش را مستجاب کرده و اثرات آن در سعادت دنیا و آخرت وی مشهود خواهد بود».
شایان ذکر است در تمامی روزهای برگزاری این مراسم، غرفه ویژه کودک در حیاط مدرسه علمیه برپا بود که با اجرای برنامههای قصهگویی، انتقال مفاهیم دینی به زبان کودکانه و استفاده از کاربرگهای نقاشی، فضای مناسبی را برای حضور نونهالان فراهم آورد. این سلسله نشستها در پایان هر روز با ذکر مصیبت و مداحی حاج ایمان قائدی در رثای سیدالشهدا علیهالسلام و یاران باوفای ایشان، فضای معنوی خاصی به محفل بانوان بخشید.
انتهای پیام/
نظر شما