مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در دهمین اجلاس استانی نماز که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران قم برگزار شد، به نقش الگو بودن و تصویرسازی مادر پرداخت و گفت: مادران جامعه اسلامی نیاز دارند سیاستهایی در بستر نهادهای اجتماعی در کمک کردن به این پیشبرد داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، دهمین اجلاس استانی نماز با حضور آیتالله سیدمحمد سعیدی گلپایگانی امامجمعه قم، حجتالاسلام والمسلمین علیزاده مدیر حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حجتالاسلام سیدجواد بهشتی مشاور علمی و فرهنگی و عضو هیأت امنای ستاد اقامه نماز و دیگر مدعوین در سالن همایش آیتالله شرعی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با محوریت «مادران، فرزندان و فناوریهای نوین» برگزار شد.
خانم عزیزاللهی مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: در علوم اعصاب رشته نوسایکولوژی و بحث نورونهای آیینهای، در مبحث نورونهای آیینهای هنگامی که انسان از جمله یک فرزند و کودک هر صحنهای را میبیند، اعم از صحنه خشن و صحنه مثبت، نورونهای اعصاب او کاملاً با نوع نورونهای کسی که همان رفتار از او سر میزند، هم شکل میشود، پس نقش الگو بودن و تصویرسازی مادر مهم است.
وی افزود: مادران و مادران جامعه اسلامی نیاز دارند سیاستهایی در بستر نهادهای اجتماعی در کمک کردن به این پیشبرد داشته باشند. در فضایی که از کمالگرایی صحبت میشود و انتقال کمالگرایی نیز حتی گاهی ارثی دانسته میشود، چقدر خوب است که مادر میتواند در کسوت منتقل کننده کمالگرایی مثبت برای فرزندان باشند.

خانم عزیزاللهی گفت: اینجا یک واژه و مفهوم سومی اضافه شده و آن مفهوم فناوریهای نوین است، مادری که قرار بود زمان طولانی در مصدر خانواده الگوی این فرزند باشد، نورونهای او را به کار بیندازد و تصویرسازی کند، این مادر با یک رقیب مواجه شده و آن فناوریهای نوین است، فناوری نوین همانگونه که میتواند در تقویت انتقال دین معاونت و کمک کند، به همان میزان نیز میتواند ممانعت و راهزنی داشته باشد و مسئولیت مادر را بیشتر میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم افزود: در بستر روایات ما با دو مفهوم مواجه هستیم، همانگونه که در روایات انتقال صریح دین و معنویت مهم است، انتقال سنی نیز مهم است و در این انتقال یکی از مؤلفههای مهم نقش مادر به عنوان الگو و اسوه است.
وی بیان کرد: فاطمه زهرا سلام الله علیها میفرمایند: «خداوند نماز را برای منزه ماندن از کبر واجب کرد.» حضرت هوشمندانه ناظر به هدف که عبودیت باشد به راهزنی که مانع عبودیت است اشاره میکند، یعنی تا کبر باشد عبودیتی محقق نمیشود و خداوند دقیقاً برای بری ماندن از این راهزن، نماز را واجب کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در دهمین اجلاس استانی نماز که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران قم بیان کرد: هرگاه مادر و فرزند در کنار یکدیگر قرار میگیرند و در بستر نماز و صلات و عبادت صحبت میشود ناخواسته مفهوم مهم انتقال بین نسلی دین و معنویت در خانواده به ذهن خطور میکند، انتقالی که در بستر حوزه علم و دین نظریههای متعددی پیرامون آن داده شده، برخی آن را ارثی میدانند و بعضیها محیطی و تربیتی. انتقال دین و معنویتی که وقتی به بستر آیات و روایات به خصوص روایات خاصه مراجعه کنیم، مؤلفههای مهمی را بیان میکند که از آن جمله میتوان به ویژگیهای سنی فرزند، خصوصیات والدین بالاخص مادر، بستر عاطفی تحقق دین مداری،عطوفت، صبر، تحمل، موعظه و داستانگویی اشاره کرد.
وی افزود: وقتی دنبال مؤیدی برای این ادعا باشیم و بتواند مخاطبان ما را از هر قشری توجیه کند، بنده به یافتههای بینسوم جامعه شناس آمریکایی ۲۰۱۶- ۲۰۱۹ ارجاع میدهم، در یک بررسی طولی بالغ بر سی سال بر روی ۳۰۰ خانوار گسترده متشکل از چهار نسل از اجداد تا نوههای نسل دوم، نهایتاً بعد از ۳۰ سال بررسی به این نتیجه میرسد که انتقال دین و معنویت به شدت سوگیریهای مادرانه دارد حتی در سلسله اجداد، با اینکه نقش والد و پدر را در عمیق سازی این دین مداری انکار نمیکند.
انتهای پیام/
نظر شما