مدیر مدرسه علمیه بنتالرسول الشتر در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه، با تبیین جایگاه زن در منظومه فکری اسلام و انقلاب اسلامی، بیان کرد: زن در دو مقطع تاریخی، یکی با ظهور اسلام و دیگری با پیروزی انقلاب اسلامی، تحول اساسی را تجربه کرده و از بردگی و تحقیر به اوج عزت و کرامت رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ لرستان، سرکار خانم آرزو فلاحینیا، مدیر مدرسه علمیه بنتالرسول شهرستان الشتر، در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه، به بررسی تطبیقی جایگاه زن در گفتمان اسلام، انقلاب اسلامی و تمدن غرب پرداخت.
وی با بیان اینکه نخستین تحول بنیادین در وضعیت زن با بعثت پیامبر اسلام رقم خورد، افزود: ظهور انقلاب اسلامی دومین نقطه عطف تاریخی در هویتبخشی به زن بود؛ انقلابی که دامنه مشارکت اجتماعی زنان را گسترش داد و همزمان منزلت حقیقی و کرامت انسانی آنان را احیا کرد.

مدیر مدرسه علمیه بنتالرسول با اشاره به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: «زن، نه شرقی و نه غربی» یکی از کلیدواژههای مهم در اندیشه حضرت آقاست. این نگاه، برخاسته از یک جهانبینی دینی است که در آن، زن نه ابزار مصرف و نه موجودی منزوی، بلکه انسانی صاحب کرامت و نقشآفرین است.
وی گفت: پیش از انقلاب، انجمنهای زنان عمدتاً متأثر از الگوهای غربی و اندیشههای سکولار بودند و حضور زنان در دوره پهلوی، حضوری صوری و نمایشی با هدف تضعیف ارزشهای اسلامی و ایجاد شباهت ظاهری با غرب بود.
خانم فلاحینیا با تبیین وجوه ایجابی نگرش امامین انقلاب به زن، اضافه کرد: تشویق به حضور فعال زنان در عرصههای اجتماعی و سیاسی، تأکید بر علمآموزی و تهذیب اخلاقی، الگوسازی دینی و معرفی «الگوی سوم زن» از مهمترین شاخصهای این نگاه است.
وی افزود: حضرت امام و رهبر معظم انقلاب، با معرفی حضرت زهرا سلاماللهعلیها بهعنوان اسوه کامل زن مسلمان، نقشه جامع هویت زن را ارائه کردند؛ الگویی که زن را در عین ایفای نقش خانوادگی، مجاهد، آگاه، مدیر، عابد و کنشگر اجتماعی معرفی میکند.
مدیر مدرسه علمیه بنتالرسول با تأکید بر اینکه «الگوی سوم زن» صرفاً یک نظریه انتزاعی نیست، بیان کرد: این الگو مبتنی بر تجربه واقعی زنان مسلمان ایرانی، بهویژه در دوران دفاع مقدس است و برخلاف الگوی غربی که زن را به شیء و ابزار تقلیل میدهد، به کمال شخصیت زن، اصلاح جامعه و تحقق تمدن نوین اسلامی میانجامد.
وی یادآوری کرد: گفتمان غربی، پیشرفت زن را در مردوارهکردن او میداند که نتیجهای جز فروپاشی خانواده ندارد، در حالی که گفتمان انقلاب اسلامی، پیشرفت زن را در نقش ترکیبی اجتماعی و خانوادگی تعریف میکند.
خانم فلاحینیا در ادامه، به وجوه سلبی این رویکرد اشاره کرد و گفت: مخالفت با شیوارگی و کالاییشدن زن، خرافهزدایی از باورهای نادرست درباره زن در اسلام، مقابله با نابسامانیهای اجتماعی و ایستادگی در برابر امواج مدرنیته و پستمدرنیسم، از اصول اساسی نگرش انقلاب اسلامی است.
وی با نقل سخن امام خمینی رحمهاللهعلیه افزود: در نظام اسلامی، زن میتواند مشارکت فعال در بنای جامعه داشته باشد، اما نه بهعنوان یک شیء.
مدیر مدرسه علمیه بنتالرسول همچنین سه عامل «خوشبینی و اعتماد به دشمن»، «تعریف و تمجید از دشمن» و «پیروی از گامهای دشمن» را از عوامل مخدوشکننده عزت ملی دانست و با استناد به آیات قرآن کریم و بیانات رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت «جهاد کبیر» و عدم تبعیت از دشمن تأکید کرد.
وی در بخش پایانی سخنان خود، با تبیین جایگاه نورانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها، ایشان را زهره آسمان و زمین معرفی کرد و گفت: انوار وجودی حضرت زهرا سلاماللهعلیها در عبادت، علم و محبت، نقشهای کامل از هویت زن در منطق اسلام ارائه میدهد.
خانم فلاحینیا در پایان، والدین را مخاطب اصلی این گفتمان دانست و تأکید کرد: رسالت پدران و مادران، زنده نگهداشتن گفتمان فاطمی در خانه و معرفی الگوی متعالی حضرت زهرا سلاماللهعلیها به فرزندان است؛ چراکه خانواده و جامعه با الگوگیری از این سیره، به سعادت و تعالی دست مییابند.
انتهای پیام/
نظر شما