مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، با تأکید بر اینکه جایگاه ماه رجب تنها در سطح یک مناسبت عبادی خلاصه نمیشود، گفت: بنابر شواهد قرآنی، روایی و تحلیلهای دینپژوهانه، رجب بستری نظاممند برای تربیت اخلاقی، رشد معرفتی و بازسازی هویت معنوی انسان است و میتواند به عنوان یک پروژه علمی ـ تربیتی در ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی نقشآفرینی کند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم عباسی ندوشن مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان در گفتوگویی، با اشاره به پشتوانه قرآنی این ادبیات معنوی اظهار داشت: قرآن کریم در بیان قداست و کارکرد زمانهای الهی میفرماید: «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ… مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» (توبه/۳۶)؛ این آیه نشان میدهد که تقسیمبندی ماهها و قداست برخی از آنها، پشتوانه وحیانی دارد و ماههایی مانند رجب، تنها یک سنت مذهبی تاریخی نیستند، بلکه در هندسه دینیِ حیات انسان، نقش تربیتی و تمدنی ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه تحلیلهای علمی در حوزه علوم اسلامی نشان میدهد آموزههای ماه رجب ساختاری هدفمند دارند، افزود: مجموعه اعمال، دعاها و توصیههای اخلاقی این ماه، بر اساس یک منطق تربیتی دقیق طراحی شده تا ایمان از سطح شعائر ظاهری عبور کرده و به «خودکنترلی اخلاقی»، «انضباط معنوی» و «تعمیق معرفت دینی» تبدیل شود. به گفته وی، رجب نقطه شروع یک مسیر سهمرحلهای است که در ادامه با تکامل در شعبان و اوجگیری در رمضان، سیر ارتقای معنویت را به یک فرآیند مستمر و اثرگذار تبدیل میکند.
خانم عباسی ندوشن، با اشاره به مطالعات میانرشتهای در حوزه دین و جامعه گفت: یافتههای پژوهشی نشان میدهد که تجربه معنوی آگاهانه در مناسبتهایی مانند ماه رجب، با کاهش اضطرابهای فردی، افزایش امید اجتماعی، رشد سرمایه اخلاقی جامعه و تقویت هویت فرهنگی نسلها پیوند دارد؛ بنابراین رجب تنها یک تجربه عبادی نیست، بلکه یک سرمایه فرهنگی ـ تمدنی محسوب میشود.
وی در پایان با تأکید بر ضرورت تبیین عقلانی معارف رجب برای نسل امروز یادآوری کرد: اگر این ظرفیتها با زبان علمی، رسانهای و دانشگاهی تبیین شود، ماه رجب میتواند به بستری برای تربیت انسانهای خودساخته، جامعه مسئولیتپذیر و تمدن معنوی پویا تبدیل گردد. اگر خواستید، میتوانم نسخه کوتاهتر یا رسمیتر اداری هم آماده کنم.
انتهای پیام/
نظر شما