مدیر مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام چالوس،گفت: نقش محوری نهادهای علمی و دینی در تبیین و ترویج الگوی «زیست عفیفانه» به عنوان راه سوم مقابله با بحران معنوی تمدن غربی برای برونرفت از چالشهای خانواده، محیط زیست و روان انسان معاصر موردتأکید است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، زهرا ازوجی مدیر مدرسه علمیه امام حسین (علیه السلام)چالوس در گفتوگویی در راستای تعامل حوزه و دانشگاه در جمع اساتید، طلاب مدرسه علمیه امام حسین (علیه السلام) و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان چالوس در نشستی تخصصی که با موضوع « نقش حوزه و دانشگاه در ترویج الگوی سوم و زیست عفیفانه در برابر زیست متمدنانه» در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد شهرستان چالوس برگزار شد؛ با نقد الگوهای رایج غربی و سنتی، خواستار خلق گفتمانی نو و جذاب برای ارائه راهحلی مبتنی بر آموزههای اسلامی شد. و با اشاره به چالشهای جهان امروز، اظهار داشت: الگوی اول نظام لیبرال سرمایهداری غرب است که با محوریت انسان سکولار و آزادیهای فردی نامحدود، به مادیگرایی و معناگریزی انجامیده و الگوی دوم را نظامهای کمونیستی یا سنتی منجمد عنوان کرد که یا دین را نفی میکنند یا در برابر پیشرفت مقاومت دارند.
وی افزود: الگوی سوم ترسیم کننده زیست عفیفانه بر اساس قرآن کریم و سیره اهلبیت(ع) می باشد که نه تقلید کورکورانه از تمدن غرب است و نه انزوا و رکود، بلکه راهکاری برای دستیابی به حیات طیبه با تلفیق عقلانیت، علم و ارزشهای الهی است.
مدیر مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام شهرستان چالوس، در ادامه با اشاره به نقش حوزههای علمیه در تبیین نظری و فقهی این الگو، اذعان داشت: تربیت نیروهای متعهد، نهادسازی اقتصادی و نقد منصفانه تمدن غرب کلیدی است و دانشگاهها می توانند تا با بازسازی علمی الگوی سوم در علوم انسانی و فنی، ترویج عقلانیت انتقادی، تلفیق علم و دین و تولید فناوریهای سازگار با ارزشها، گامهای عملی در این مسیر بردارند.
وی در ادامه بیان کرد: ترویج الگوی سوم نیازمند خروج حوزه و دانشگاه از پشت درهای بسته و ورود به عرصه جامعه با زبان هنر، رسانه، ادبیات و حتی کسبوکارهای نوآورانه است. این الگو نباید به عنوان یک شعار انتزاعی، بلکه به مثابه راهکاری کاربردی برای حل بحرانهای عینی جامعه معرفی شود.
ازوجی در خاتمه، با تاکید بر استمرار فعالیتهای مشترک دو نهاد؛ افزود: تولید دانش تلفیقی، حل مسائل جامعه در قالب کارگروههای پروژهمحور و نقد و گفتوگوی تمدنی، می تواند برای پیشبرد اهداف این دو نهاد علمی و فرهنگی موثر باشد.
انتهای پیام/
نظر شما