رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج):

تبیین وحدت اسلامی، اساسی‌ترین وظیفه حوزه های علمیه است

شناسه خبر : 98043

1399/08/24

تعداد بازدید : 63

تبیین وحدت اسلامی، اساسی‌ترین وظیفه حوزه های علمیه است
رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) گفت: تبیین وحدت اسلامی در جامعه امروز، از اساسی‌ترین وظایف حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از  یزد، آیت الله سید محمد حسینی قزوینی، در نشست پژوهشی مجازی حوزه علمیه خواهران استان یزد به موضوع « وظیفه حوزه های علمیه در رابطه با ترویج وحدت در امت اسلامی»  پرداخت و گفت: اساسی‌ترین وظیفه حوزه های علمیه تبیین وحدت اسلامی در جامعه امروز است.

وی بیان کرد:  در مجله شماره 4 و 5 نهج البلاغه  نقل شده است مرحوم واعظ زاده خراسانی به صراحت نوشته که «با تکیه بر خلافت منصوص امیرالمومنین(علیه السلام) اهل سنت از ما می‌رنجند وما نباید خلافت و حقانیت امیرالمؤمنین را مطرح کنیم».

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عص(عج الله تعالی فرجه الشریف)  در ادامه به دو راهکار پیشنهاد شده توسط  مرحوم واعظ زاده خراسانی اشاره کرد و که فرمودند: «ما از منصوصه خلافت عل(علیه السلام) دست برداریم و دوم، به فکر پیدا کردن ادله مشروعیت خلافت شیخین باشیم» و ایشان در ادامه پیشنهادش می‌گوید «که من از دانشجوها و طلاب حوزه‌های علمیه می‌خواهم به دنبال ادله بگردند».

 آیت الله حسینی قزوینی ادامه داد: چندین بار از من خواسته می شد تا در جواب مرحوم واعظ زاده مطالبی را بنویسم تا در مجله نهج البلاغه منتشر شود ولی قبول نمی کردم، اما در نهایت جوابی با عنوان «سخنی با جناب آقای واعظ زاده خراسانی» نوشتیم و حدود بیش از چهل صفحه در مجله نهج البلاغه شماره ۵یا۶چاپ شد و هر وقت ما بخدمت آقای فاضل لنکرانی می رسیدیم ایشان می‌فرمود «من این مقاله شما را چندین بار خواندم و لذت بردم و دعاکردم. بهتر از این نمی شد نوشت».

*دیدگاه امام خامنه ای درباره وحدت

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرموده اند: «ما در دفاع از اهل بیت عصمت و طهارت و دفاع از حقانیت علی(علیه السلام) هیچ حد و مرزی برای خودمان نمی شناسیم» و « اگرآن روز امت اسلامی نسل پیامبر را به درستی و با معنای حقیقی درک می‌کرد و تحویل می گرفت و دنبال علی(علیه السلام) راه می افتاد، این تربیت نبوی استمرار پیدا می کرد؛ بشریت بسیار زود به نقطه ای می‌رسید که هنوز به آن نرسیده  است».

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف)خاطرنشان کرد: این فرمایش رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) است که «ما نباید در تبین مقام اهل بیت و بحث غدیر که اساس کار شیعه است کوتاه بیاییم « و یا « در کار فرهنگی غدیر باید مانند علامه امینی و مرحوم شرف‌الدین کارکرد؛ که الغدیر و المراجعات تحویل دادند. کار در موضوع غدیر باید پیوسته و دائم باشد ودر مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد».

*دیدگاه امام خامنه ای درباره مسئله ولایت امام علی(ع)

آیت الله حسینی قزوینی ادامه داد: رهبر انقلاب در خصوص اعلام مسئله ولایت و اعلام جانشینی امیرالمؤمنین می فرمایند: « در حقیقت انتخابی از جانب خدای متعال است و نبی مکرم با اعلام آن رسالت خویش را تمامکرد» و در جای دیگر فرموده اند: « ما هیچ اصراری نداریم فرقه‌ای از فرقه‌های اسلامی عقاید فرقه دیگر را قبول کند اما درخواست منطقی داریم که همه مسلمانان جهان شیعه وسنی در حقایق‌ها و واقعیت‌هایی که علما بزرگ همچون علامه شرف الدین آملی و علامه امینی در رابطه با علی(علیه السلام) بیان کردند تفکر و تأمل کنند».

* اتحاد اسلامی از دیدگاه شهید مطهری

وی تصریح کرد: در کتاب امامت و رهبری مرحوم علامه شهید مطهری مطرح شده است: «طرح مسئله امامت ممکن است انتقاداتی را در ذهن خوانندگان پدید آورد » و ادامه می دهند«آنچه که بر سر مسلمین آمد و شوکت آنها را گرفت و آنها را تو سری خور ملل غیر مسلمانان قرار داد همین اختلافات فرقه‌ای است، استعمار چه نو و چه کهنه اش بهترین ابزارش شعله‌ور ساختن این کینه‌های کهنه است که جواب آن بدون شک نیاز مسلمین به این اتحاد و اتفاق از مبرم‌ترین نیازهاست».

استاد حوزه ادامه داد: استاد مطهری در ادامه آورده است:«مفهوم اتحاد اسلامی که در صد سال اخیر میان علما و فضلای مؤمن و روشنفکران اسلامی مطرح است این نیست که فرقه های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و غیر اعتقادی خود صرفه نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه فرق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند. این کار نه منطقی است و نه عملی، چگونه ممکن است از پیرو یک مذهب تقاضا کرد به خاطر مصلحت و حفظ وحدت مسلمین از فلان اصل عملی و یا اعتقادی خود که به هر حال به نظر خود آن جزء متن اسلام است صرفه نظر کند».

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که افتخار شیعه، پیروی از اهل بیت(علیهم السلام) است بیان کرد:  کوچکترین مکروه یا مستحب کوچک را قابل مصالحه نمی دانیم و تبیین وحدت از اساسی‌ترین وظایف حوزه است.

وی با بیان اینکه  انتظار داریم که محیط حسن تفاهم به وجود آید تأکید کرد: ما که از خود، اصول و فروع،  فقه، حدیث، کلام، فلسفه و ادبیات داریم باید بتوانیم کالای خود را به عنوان بهترین کالا عرضه کنیم تا شیعه بیش از این در حال انزوا به سر نبرد و بازارهای مهم جهان اسلامی به روی کالای نفیس معارف شیعه اسلامی بسته نباشد.

استاد حوزه در ادامه برخی دیگر از سخنان شهید مطهری را به تفصیل بیان کرد و افزود: شهید مطهری عقیده داشت فرقه های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام، فقه و غیره دارند به واسطه مشترکات بیشتری که در بین آنان است می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل بدهند.

*تفاوت جبهه واحد و حزب واحد در مسئله اتحاد اسلامی

وی تصریح کرد: شهید مطهری می‌گوید یک حزب واحد و یک جبهه واحد داریم. در حزب واحد معمولا باید تمام کسانی که از نظر اعتقادات و ایدئولوژیک یک عقیده دارند جمع شوند ولی در جبهه واحد می‌شود افرادی با عقیده مختلف بیایند و در آنجا شرکت کنند.

استاد حوزه اضافه کرد: آنچه آیت الله بروجردی بدان می اندیشید این بود که زمینه را برای پخش و انتشار معارف اهل بیت(علیهم السلام) در میان برادران اهل سنت فراهم کند و معتقد بود که این کار جز با ایجاد حسن تفاهم امکان پذیر نیست.

آیت الله حسینی قزوینی خاطر نشان کرد: با توجه به سخنان شهید مطهری، اولین وظیفه ما در رابطه با وحدت میان امت اسلامی این است که مراد از وحدت را بدانیم.

وی افزود: دوم، ما کاری به گروه ها و فرقه ها نداریم، الان در جامعه ما، جامعه شیعی دو دسته است یا طرفدار وحدت که در رأس آنها مراجع بزرگوار و رهبرمعظم انقلاب و اساتید فرهیخته و در یک طرف هم یک عده ای تابع تشیع انگلیسی یا سنی آمریکایی هستند.

*مطالعه قرآن در زمینه وحدت امت اسلام

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف)، همگان را به مطالعه قرآن در زمینه وحدت فراخواند گفت: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»یک امر و یک نهی است یعنی به حبل و ریسمان الهی چنگ بزنید.

وی  تصریح کرد: مراد از این آیه «حبل الله» توحید، قبله واهل بیت است، که بحث جدایی است، «امر»  هم به اتفاق شیعه و سنی دال بر وجوب است الا قرینه ای بر نصب یا اباحه باشد و یک نهی هم دارد «ولا تفرقوا» بین خودتان تفرقه ایجاد نکنید.

آیت الله حسینی قزوینی ادامه داد: این دوتا امر و نهی نشان می‌دهد که بحث وحدت اسلامی در بین مسلمانان به عنوان یک امر ضروری و یک امر امکان ناپذیر است یعنی نه یک امر تشریفاتی، نه قابل توجیه و تاویل و نه از آیات مشتبه است بلکه از محکمات قران هم هست.

وی بیان کرد: در آیه ۱۰سوره حجرات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» یعنی اگر اختلافی میان برادران دینی است باید این اختلاف را برداشت و باز اینجا «واصلحو بین اخویکم» امر است و در آیه ۶۵سوره انعام، خداوند تفرقه را عذاب الهی بر‌می‌شمارد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) ابراز کرد: اگر می‌بینیم امروز تفرقه ای درمیان امت اسلامی است، قطعا طبق این آیه به خاطر بعضی از گناهانی که در جامعه اسلامی ایجاد شده است که خداوند این‌ها را گرفتار تفرقه کرده است و  باید از این انحرافها دست برداشته و و با توبه از خدا بخواهند که این عذاب تفرقه را از میان امت اسلامی بردارد.

وی با اشاره به اینکه  بحث وحدت را نباید تنها در کلمات بزرگان، مراجع، حضرت امام و مقام معظم رهبری خلاصه کنیم؛ که یک عده ای که دل خوشی از نظام و مراجع و رهبر معظم انقلاب ندارند در مقابل ما موضع گیری کنند خاطر نشان کرد: با استناد به آیات قرآن  باید بحث وحدت را تبیین کرد.

کارشناس دینی در خصوص افرادی که ایجاد تفرقه می کنند اظهار داشت: این افراد نیتشان طرفداری از امیرالمؤمنین و طرفداری از صدیقه طاهره(سلام الله علیها) است و ما ببینیم خود امیرالمؤمنین قولا و فعلا در رابطه با بحث وحدت چه دارند و چه کارهایی را بیان کردند؛ که جامعۀ ما در غفلت به سر می برد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) گفت: در نهج البلاغه تألیف دکتر صبحی الصالح چاپ قاهره و بیروت حکمت ۱۸۳آمده«مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ کَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً»دو فرقه دو دعوت با هم اختلاف نمی‌کنند؛ جز اینکه یکی از آنها ضلالت است.

وی افزود: نمی شود دونفر با هم اختلاف داشته باشند، ولی هر دو حق باشند؛ شاید هر دوباطل باشند، ولی این که هر دو حق باشند امکان پذیر نیست، زیرا حتما یکی حق ویکی باطل است.

*دیدگاه امام علی علیه السلام درباره مسئله حکمیت

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی اظهار داشت: در رابطه با تفرقه ای که در قضیه حکمیت ایجاد شد و خوارج جدا شدند و از جماعت شیعه دست کشیدند، امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند: « وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ، فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ [عَلَی] مَعَ الْجَمَاعَةِهمیشه با جماعت باشید. دست خدا با گروه جماعت است» وَ «إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ» از تفرقه بپرهیزید ،«فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» تعداد اندکی که از جامعه جدا می شوند طعمه شیطان می‌شوند همان طوری که تعداد اندکی از گله طعمه گرگ می‌شوند.

 استاد حوزه افزود: در خطبه ۱۱۳ حضرت علی علیه السلام می‌فرماید« وَ إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَی دِینِ اللَّهِ» می گویند د شما همگی برادر دینی هستید نمیگوید برادر مذهبی یعنی این تفرقه که میان شما ایجاد شده اینها همه از خباثت باطن و سوء نیتهای مخفی سرچشمه گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با یادآوری فرمایش دیگر امیرالمؤمنین(علیه السلام) در در خطبه ۱۲۷بیان کرد:« أَلَا مَنْ دَعَا إِلَی هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ» هرکس به این تفرقه دعوت کرد مستحق قتل است ولو زیر عمامه من علی باشد.

وی هشدار داد: با تعمق در فرمایش حضرت علی(علیه السلام) تکلیف این دسته از افردی که به بهانه دفاع از حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) و شادی قلب صدیقه طاهره(سلام الله علیها) این بحث تفرقه را ایجاد می‌کنند و با این جشن های عیدالزهرا بعضی از عبارتهای وقیح و زشت و اشعار زننده نسبت به اهل سنت و مقدسات اهل سنت بیان می کنند؛ آیا این‌ها با سخنان حضرت امیر(علیه السلام) تطبیق می‌کند؟ بلکه اینها با مشی و مرام امیرالمومنین(علیه السلام) نمی سازد.

*هشدار آیت الله بهجت درباره عیدالزهرا

وی اذعان کرد: آیت الله بهجت در خصوص «عیدالزهرا» می گوید« شما اگر در تهران و قم و جاهای دیگر عید الزهرا بگیرید و مقدسات اهل سنت توهین کنید و در آن طرف دنیا به یک شیعه بی احترامی بشود و از بینی یک شیعه خونی بیرون بیاید شما سهیم هستید»؛ این ها نشان می دهد که بحث تفرقه و ایجاد دودستگی در میان امت اسلامی مرضی اهل بیت(علیهم السلام) نیست.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) افزود: فرض کنیم قرآن در مورد وحدت چیزی نگفته و امیرالمؤمنین(علیه السلام)چیزی نفرمودند؛ الان ما هستیم در دنیای معاصر آیا این فرقه و توهین به مقدسات اهل سنت به نفع شیعه یا به ضرر شیعه است؟ اصلا ما بیاییم کلاه خودمان را قاضی قرار دهیم، من بنشینم در فلان شبکه ماهواره‌ای شروع کنم به توهین کردن به مقدسات اهل سنت، بروم بالای منبر و هر چه از دهنم درآمد به سنی بگویم، به نفع شیعه است یا به ضرر شیعه است؟

*ارتباط شبکه ماهواره ای فدک و واقعه خونین اسپایکر

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: متاسفانه حدود هفت، هشت سال قبل در شبکه فدک که وابسته به تشیع انگلیسی است، در شب وفات عایشه همسر پیامبر درشب ۱۷ماه رمضان، جشنی گرفتند و لباس قرمز پوشیدند و شروع کردند به دست زدن و گفتند:«عایشه فی النار عایشه فی النار».

وی پیشنهاد کرد: شما در اینترنت کلمات «اسپایکر کلیپ»را جستجو کنید؛ این کلیپ مربوط به هفته اول تصرف موصل توسط داعش در ژوئن۲۰۱۴میلادی است که اینها در دانشگاه افسری ۱۷۰۰دانشجو را ذبح و قتل عام کردند و داعشی گلوله را روی شقیقه سرباز شیعه می گذارد و می گوید«هذا انتقام عایشه فی النار» و می گویند ما این ۱۷۰۰شیعه را می‌کشیم به خاطر انتقام از این جشنی که یاسرالحبیب شیعه انگلیسی نسبت به عایشه برگزار کرد.

استاد حوزه ابراز کرد: ما قسم می‌دهیم این آقایان را به حضرت زهرا)سلام الله علیها(که قبول دارند؛ آیا حضرت زهرا راضی است که شما چنین جشنی بگیرید و در آنجا شعار«عایشه فی النار»بگویید؟ و ۱۷۰۰بچه شیعه را ذبح کنند و جسد نیمه‌جان آنها را به رودخانه بیندازند و دست و پا بزند و در داخل آب جان بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی افزود: به دنبال این قضیه مفتی اعظم عربستان آل شیخ؛ بیانیه داد و گفت: ما سالها می‌گفتیم شیعیان دشمن صحابه هستند، اما هیچ کس باور نمی‌کرد و علمای شیعه انکار می‌کردند اما این کاری که در شبکه فدک انجام شد ماهیت واقعی شیعه را به مردم نشان داد.

*بیانیه امام خامنه ای در محکومیت اقدام شیعه انگلیسی

وی ادامه داد: کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب بیانیه دادند و این کار را محکوم کردند و گفتند کسانی که به امهات مؤمنین و زنان پیامبر اهانت می کنند اینها به شیعه ارتباطی ندارند، این ها تندرو هستند و مورد قبول ما نیستند، به طوری که به شیخ الازهر نامه نوشت به رهبر معظم انقلاب و از موضع گیری شان رسماً سپاسگزاری کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) گفت: افرادی که تندرو هستند و اینچنین مباحثی را مطرح می‌کنند باید آن‌ها را به مسئله عقلی توجه بدهیم. این ها عمدتا یک دسته از روایاتی را از گوشه و کنار پیدا می‌کنند در مورد سب و لعن خلفای اهل سنت، می آورند و مطرح می کنند.

وی بیان کرد: حضرت رضا(علیه السلام)  به ابراهیم بن ابی محمود می گوید «انّ مخالفینا وضعوا اخبارا فی فضائلنا» مخالفین ما یکسری اخباری جعل کردند، یک سری از آنها «التصریح بمثالب اعدائنا» روایت هایی را از قول ما جعل کردند در مذمت و تلب دشمنان ما، بعد می‌گوید« و اذا سمعوا مثالب اعدائنا باسمائهم» وقتی اهل سنت می شنوند از قول ما که ما مقدسات آن ها را این چنین ناسزا گفتیم« ثلبونا بأسمائنا» به ما فحش می دهند.

استاد حوزه اضافه کرد:  قرآن می گوید:«وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ». در این روایت آقا امام رضا(علیه السلام) تصریح دارند روایاتی که در سبّ و لعن ساخت و پرداخت أعدای ما لابه لای کتاب ها در زبان مردم می بینیم این ها ساخته و پرداخته دشمنان ما هست و هیچ ارتباطی به ما ندارد در رابطه با معاویه امیرالمؤمنین در خطبه  ۲۰۶ می‌فرمایند:« انّی أکره لکم أن تکونوا سبّابین»یعنی شما معاویه و یارانش را حق ندارید فحش بدهید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: در کتاب اعتقادات شیخ صدوق با شرح شیخ مفید، روایاتی می‌آید که تمام پل‌ها و قنطره های رجالی را رد کرده باشد « وَ قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیهِ السَّلَامُ: یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَی فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکمْ وَ یسَمِّیهِمْ»؛ می بینیم بعضی در مسجد می نشینند و علناً به مخالفین شما سبّ می کنند و نام هم می برند که حضرت فرمودند:‌«مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یعْرِضُ بِنَا» آن هایی که می نشینند و سبّ می کنند چه مرضی دارند؟ خدا این ها را لعنت کند و  این ها دارند ما را در معرض فحش مخالفین قرار می دهند.

*سیره امام صادق(ع) در خصوص وحدت شیعه و سنی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی تصریح کرد: در کتاب کافی جلد ۲صفحه ۶۳۶ معاویه بن وهب از اصحاب خاص امام صادق(علیه السلام) است که خدمت امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: چه نوع رفتاری شایسته است در معاشرت های خویش داشته باشیم، چه نسبت به دوستان و هم عقیده های خود چه با سایرین که هم خط ما نیستند (اهل سنت)؟ فرمود: به امامان خویش که به آنان اقتدا می کنید بنگرید که هر چه ایشان می کنند بکنید، به خدا سوگند ایشان(ائمه علیهم السلام) بیمارانشان را عیادت کرده، به جنازه هایشان حاضر شده، و برای ایشان شهادت می دهند چه به نفعشان باشد یا به ضررشان، و امانت هایشان را به آنها مسترد می کنند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند «تنظرون إلی أئمتکم»ببینید امامان شما با اهل سنت چه تعاملی دارند؟ از امامانتان تبعیت کنید و به آنها اقتدا کنید بعد می گوید «إنهم لیعودون مرضاهم»این ها از مریض های اهل سنت عیادت می کنند؛ تشییع جنازه آن ها می روند؛ در محکمه برای ادای شهادت حضور پیدا می کنند؛ امانت داری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ابراز کرد: این ها نشان می دهد که روش اهل بیت(علیهم السلام) غیر این است که این تندروها و یا ولایی هایی داغ یا شیعیان انگلیسی امروز مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: در روایت بعدی از امام صادق علیه السلام باز روایت صحیح است، حضرت می‌فرماید« اقرأ علی من تری انه یطیعونی منهم و یأخذ بقوله السلام»، «می‌گوید آقای زید شحام، آن دسته از شیعه‌هایی که از من اطاعت می‌کنند، حرف شنوی دارند از من به آنها سلام برسان و به آنها بگو که با ‌اهل‌سنت چنین باشند، برای دیدار اینها بروند، در جنازه‌شان شرکت کنند، مریض‌های‌شان را عیادت کنند، حقوق آنها را ادا کنند و اگر کسی اینچنین کند من امام صادق خوشحال می‌شوم و مردم می‌گویند هذا ادب جعفر، این ادب امام صادق است که به شیعیان آموزش داده است، به من رحمت می‌کنند، به من ثنا می‌گویند، می‌گویند امام صادق چه شیعیان مؤدبی را تربیت کرده است، و اگر خلاف این باشد، برخوردهای تند شما با ‌اهل‌سنت ننگ و عار مصیبتش گریبانگیر من امام صادق خواهد بود. ببینید این توصیه ائمه ما هست.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) در پایان گفت: از این گونه روایات معلوم می‌شود که آن زمان هم افرادی تندروهم بودند  که سخنان ائمه را گوش نمی‌کردند.