رییس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد:

افزایش چشم‌گیر نگارش مقالات علمی در میان بانوان طلبه

شناسه خبر : 97913

1399/08/19

تعداد بازدید : 122

افزایش چشم‌گیر نگارش مقالات علمی در میان بانوان طلبه
رییس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه‌های علمیه خواهران از افزایش قابل ملاحظه نگارش و چاپ مقالات علمی با تغییر در روند فعالیت علمی طلاب خواهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کوثر خانم دکتر رقیه جاویدی با اشاره به اینکه پژوهش‌های پایانی طلاب خواهر، در سه سطح شامل مقالات پایانی سطح دو(کارشناسی)، پایان‌نامه‌های سطح سه (کارشناسی ارشد) و رساله‌های علمی سطح چهار (دکتری) تعریف می شود، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری آموزشی و بنا به درخواست متعدد مدارس علمیه، موضوع جایگزینی دو مقاله به‌جای تحقیق پایانی سطح دو در اجلاس سراسری مدیران مدارس در مردادماه سال 97 مطرح و با بررسی جوانب امر، مقرر شد دو مقاله متناسب با هدف پژوهشی تعریف‌شده در مقطع عمومی که تتبع و گردآوری هدفمند مطالب از منابع معتبر است، به‌ عنوان شرط فارغ‌التحصیلی، جایگزین تحقیق پایانی و مراتب طی بخشنامه‌ای در سال 97 به استان‌ها و مدارس ابلاغ گردید.
وی از رشد چشمگیر نگارش مقالات علمی از سال 97 خبر داد و افزود: از سال 97 تا کنون که جایگزینی مقالات پایانی به جای تحقیقات پایانی در دستور کار قرار گرفته است، 8916 مقاله ارزیابی شده و 719 استاد ارزیاب در سامانه مربوطه ثبت شده است.
جاویدی اضافه کرد: پایان‌نامه‌های سطح سه و رساله‌های علمی سطح چهار، یکی از عناوین درسی به ارزش به ترتیب 4 و 20 واحد درسی است که نتیجه پژوهش و تتبع علمی طلبه درباره مسئله‌ای مشخص است و متناسب با رشته‌های تحصیلی، برابر ضوابط و زیر نظر استاد راهنما و استاد مشاور تدوین می‌شود.
وی هدف از تدوین پایان‌نامه را سنجش مهارت طلبه در به‌کارگیری منابع اصلی و استفاده مطلوب از آن‌ها، عمق‌بخشی به دانایی و توانایی و تقویت روحیه تتبع، مهارت جمع‌بندی اقوال و تحلیل و نقد علمی است دانست و گفت: عناصر مؤثر در فرایند انجام مراحل پایان‌نامه و رساله علمی عبارتند از: طلبه، معاونت پژوهش مدرسه علمیه، معاونت پژوهش مدیریت استانی، کارگروه علمی، اساتید راهنما و مشاور و هیئت‌داوران.
رییس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی با رویکرد متن‌محور، مسأله‌محور یا شخصیت‌محور و با اهداف بنیادی، توسعه‌ای یا کابردی تدوین و نگارش می‌شوند، خاطرنشان کرد: تا آبان ماه 99، 3هزار و 924 طلبه از پایان نامه خود دفاع کرده‌اند و موفق به اخذ مدرک سطح سه حوزه شده‌اند و 3هزار و 960 طلبه در حال تدوین پایان نامه و 303 طلبه در حال تدوین رساله علمی خود هستند.
وی با بیان اینکه هزار و 235 استاد راهنما، مشاور و داور در امور محتوایی و شکلی و ساختاری پایان نامه ها و رساله های علمی، طلاب را هدایت و راهنمایی می‌کنند، یادآور شد: بیشترین آمار پایان نامه‌های دفاع شده، مربوط به رشته تفسیر و علوم قرآن با 2005 و رشته فقه و اصول با 1060 پایان نامه است.
جاویدی خاطرنشان کرد:‌ زمان مراحل پایان‌نامه‌نویسی در سال 1391 و 1392 به ترتیب 1933 و 1963روز بوده است؛ که این زمان در سال 1398 و نیمه اول 1399 به دلیل تغییر رو به بهبود در روند پایان‌نامه‌ها به ترتیب به 574 و 124 روز رسیده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های علمی متشکل از کارشناسان متخصص در تمام مدارس علمیه به منظور بررسی و ساماندهی امور پژوهش‌های پایانی گفت: این کارگروه‌ها مرجع رسیدگی به تمام امور اجرایی و محتوایی و اعتراضات طلاب در بخش پژوهش‌های پایانی هستند.
رییس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به شرایط کرونایی استان‌ها، گفت: با توجه به این وضعیت برخی جلسات دفاعیه به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌گردد و برخی دیگر به صورت مجازی و ارتباط از طریق اسکایپ برگزار و ضبط می‌شود.