برگزيده جشنواره علامه حلي:

توجه بانوان طلبه به امور پژوهشي ضروري است

شناسه خبر : 97082

1399/08/02

تعداد بازدید : 70

توجه بانوان طلبه به امور پژوهشي ضروري است
مرضیه رنجبر، برگزيده جشنواره علامه حلي توجه بانوان طلبه به پژوهش را امري ضروري عنوان كرد.

خانم مرضیه رنجبر در گفت و گو با خبرگزاری کوثر از اصفهان بیان کرد: یازدهمین دوره جشنواره کشوری علامه حلی روزهاي پاياني سال گذشته برگزار شد اما به دليل بیماری کرونا، نتایج آن دیرتر اعلام شد.
وی افزود: بنده با پایان‌نامه سطح سه(کارشناسی ارشد) با عنوان«تطبیق آیات جهاد در تفسیر  الکاشف و  فی ظلال القرآن» در این جشنواره شرکت کرده و موفق شدم رتبه سوم کشوری را کسب کنم.
وی اظهار کرد: آیات متعددی در قرآن به موضوع جهاد پرداخته است و به همین علت مفسران بسياري با نگرش‌های مختلف به تحلیل این موضوع پرداخته و تفسیرهای متفاوتی از آیات جهاد قرآن کریم ارائه‌ شده است.
برگزیده جشنواره علامه حلی اعلام کرد: علت ترغیب بنده به انتخاب موضوع این بود که در عصر حاضر گروه‌های تکفیری با استناد به دیدگاه برخی مفسران از آیات جهادی قرآن کریم، اقدام به کشتار و تکفیر پیروان سایر مذاهب کرده‌اند و این موجب شده که پیروان سایر ادیان، اسلام را یک دین خشونت‌طلب قلمداد کرده و چهره خوبی از اسلام برای آن‌ها تداعی نشود؛ بنابراین برداشتن گامی جهت اصلاح این دیدگاه نادرست، انگیزه اصلی من برای انتخاب موضوع پایان‌نامه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های علامه محمدجواد مغنیه و قطب را در این پایان‌نامه مقایسه کردم، از آنجاييكه این دو مفسر با هدف نشان دادن چهره مسالمت‌آمیز اسلام و مبارزه علیه ستمکاران، آیات مربوطه را تفسیر کردند.
رنجبر با تأکید بر اینکه در این پایان‌نامه با مقایسه تطبیقی این دو تفسیر، نقاط اشتراک و افتراق آن‌ها را به دست آوردم، اضافه کرد: با توجه به مباحث تئوری و راهکارهای عملی که برای جهاد در اسلام ارائه‌ شده است به این نتیجه رسیدم که هر دوی آن‌ها هدف از جهاد را دفاع از مستضعفین و دفع موانعی که مانع از گسترش اسلام می‌شود، تعیین کردند.
وی اساس اين پايان نامه را اين دانست كه مفسران به این نتیجه رسیدند که دین اسلام هیچ‌ گاه عقیده خود را با شمشیر تحمیل نکرده است و افزود: متأسفانه پژوهش در حوزه‌های علمیه کمرنگ و مغفول است یعنی به همان اندازه که به امر تبلیغ پرداخته می‌شود، پژوهش مورد توجه قرار نمي گيرد و تلاش بسيار بیشتری باید در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد: چنانچه حوزه‌های علمیه بتوانند از اساتیدی استفاده کنند که در زمینه پژوهش تبحر داشته و طلاب را در این زمینه راهنمایی و هدایت کنند، می‌توان شاهد رشد و ارتقاي چشمگیر سطح کیفی پژوهش‌ها در حوزه علمیه بود.
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: اگر از همان ابتدای ورود طلاب به حوزه علمیه در زمینه آموزش روش‌های پژوهشی اقدام اساسی صورت بگیرد، انگیزه طلاب برای پژوهش تقویت‌ شده و بیشتر به کار پژوهش ورود و رغبت پیدا می‌کنند، متأسفانه در سال‌های آغازین ورود طلاب به حوزه، به امر پژوهش توجهی نشده و از آنجايي كه بعد از اتمام تحصیل نيز طلاب به‌ خوبی توجیه نشده‌اند و به‌خوبی آموزش ندیده‌اند، انگیزه‌ای برای انجام پژوهش ندارند.
وی گفت: جشنواره علامه حلي طي اين سال‌ها تا حدودی توانسته انگیزه پژوهشی در طلاب ایجاد کند، اما کافی نیست؛ زيرا برای شرکت کردن در جشنواره علامه حلی شرط سنی وجود دارد و طلاب تا زمانی که می‌خواهند فارغ‌التحصیل شده و وارد عرصه پژوهش شوند دیگر شرایط سنی شرکت در جشنواره علامه حلی را ندارند.
رنجبر خاطرنشان کرد: اگر به جشنواره‌های دیگر نيز به‌ اندازه جشنواره علامه حلی اهمیت داده و تقویت شود، می‌توانند در زمینه شکوفایی پژوهش در حوزه‌های علمیه کمک‌ کننده باشند.