مدیر حوزه علمیه خواهران:

اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها می‌گیرد

شناسه خبر : 91513

1399/02/27

تعداد بازدید : 96

اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها می‌گیرد
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها می‌گیرد و به کمال می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور،در چهاردهمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار داشت:امیدواریم در شب قدر بهترین بهره را برده باشیم و سرنوشت نیکی را از خدای متعال برای خود مقدر کرده باشیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران پیرامون تفسیر آیاتی از سوره دخان افزود: طبق آیات، در روز فصل و رستاخیز هیچ مولایی از هیچ مولایی نمی تواند غنا و بی نیازی ایجاد کند و هیچ کس مانع اراده الهی نمی شود و هیچ کس بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید و هیچ کس دیگری را یاری نخواهد کرد مگر آنان که مشمول بخشش خداوند باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود:در این ویژگی هایی که می گوید مراد از افرادی که یاری نمی‌شوند مجرمان هستند، اما آنان که مجرم نیستند یاری می شوند پس این نفی مطلق نیست که خدا از آن تعبیر می کند و عده‌ای نیز مشمول رحمت الهی می شوند، در این خصوص روایاتی وجود دارد که نشان دهنده بخشش و یاری شدن عده ای هستند.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود آن که مشمول رحمت الهی است ما هستیم و خدا ما را استثناء کرده است، آیا این روایت بدان معناست که دیگر مومنان مشمول رحمت نیستند؟ نه این گونه نیست، امام می فرماید ما هستیم که خدا ما را یاری می کند ما نیز به وسیله قرآن و پیامبر(ص) یاری می شویم آیا مفهوم چنین روایاتی انحصار این امور به اهل بیت(ع) است نه این گونه روایات که از اهل بیت(ع) دیده می‌شود مفهوم اش این است حضرت در این جا امید به اهل بیت(ع) و یاری شدن توسط خدا را می دهد و نحن یعنی ما ممکن است شامل شیعه و هم امت گذشته شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: وقتی چنین روایاتی را در منابع اسلامی می بینند، مفهوم اش و اثبات رحمت برای اهل بیت(ع) یا شیعیان و سلب رحمت از همه اقوام گذشته و پیروان انبیا نیست در شرایطی که امت اسلامی به گروههای مختلف تقسیم شده است و گروهی عامدا و عالما از مسیر پیامبر(ص) فاصله گرفته‌اند، امام امید بهشتی می کند و فرقه ناجی را معرفی می کند یعنی ما و شیعیان این ها مشمول رحمت است میان امت ما این مفهومش این نیست دیگران در دیگر امت ها مشمول قرار نگرفتند یا منظور اهل بیت(ع) باشند دیگر متقیان و مومنان نیز مشمول رحمت هستند و امام اکمل آن را توضیح می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با این نگاه فضایل مربوط به اهل بیت(ع) را ذیل آیات ببینیم روایات منحصر در اهل بیت(ع) نیست بلکه توضیح می دهد کسانی که هستند گل سر سبد افراد مشمول رحمت هستیم،همچنین مساله غنی شدن مطرح است هیچ مولایی از هیچ مولایی غنایی نمی بخشد؛ امام می فرماید البته ما غنا می بخشیم یعنی اینکه گفته می شود اگر استثنا را ببریم مفهومش این است کسی که ولایت امام علی(ع) را پذیرفته و سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد درباره‌اش احکام تند صادر نمی شود چون حیات و زندگی اش نور و مسیرش پیروی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد: در واقع به این معناست اگر این استثناء را به رحم الله ببریم مفهوم ش این است ولایت به درد کسی نمی خورد در آن روز مگر ولایت ما می تواند به درد او بخورد و ما می توانیم بلاها را از کسانی که ولایت ما را پذیرفته اند دور کنیم و بدان معناست کسانی که تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار می گیرند نه اینکه هر خطا و جرمی انجام بدهند روز قیامت نیز به دلیل ولایت ما نجات پیدا می کنند، اصلا مفهوم این روایات این نیست بلکه ولایت ما رفتار پیروان و شیعیان را در دنیا چنان تغییر می دهد که گرفتار عذابها و احکام سخت خدا قرار نمی گیرند.

وی گفت: خدا اهل بیت(ع) را غنی کرده است و شیعیان نیز مشمول رحمت الهی هستند یعنی در دنیا چون ولایت آن ها را داشتیم و مسیری را رفته ایم که گرفتار جهنم نشویم و در صراط مستقیم حرکت کرده‌ایم و کسی که در طریق امام علی(ع) باشد و در این مسیر حرکت کند مشکلی ندارد که درباره آن احکام تند صادر شود تا ولی او بیاید نجاتش دهد؛ مفهوم این است.

مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: پس این روایات مفهومش این است کسی که تحت ولایت خدا قرار گرفت و ولایت پیامبر(ص) و معصوم را پذیرفت سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد درباره اش احکانم تند صادر نمی شود چون حیاتش طیبه و مسیرش سعادت است بنابراین استثناء می شود و اصلا این ها عذاب متوجه آن ها نمی شود، در آن روز هر کس با امام خود هست و ولایت امامی را که دارد که یک عمر او را پیروری کرده است و یک عمر او را به سمت نور برده است.

وی بیان کرد: چنین انسانی مشمول عذاب نمی شود پس این روایت در مورد اهل بیت(ع) و پیروان اهل بیت(ع) درست است، اگر شاد هستیم که زندگی مان رنگ و روی اهل بیت(ع) دارد و در حزن آن ها غمگین هستیم و در شادی آن ها شاد می شویم و خود را شیعه و پیرو قلمداد می کنیم چون همین حالا زندگی ما را تغییر می دهیم تا در آینده گرفتار پیچ های سخت نشویم از اول راه را درست می رویم تا نیاز به این شرایط سختی نداشته باشیم اگر در آن جا شفاعتی هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور توضیح داد:پس این آیه با این که پیچیدگی هایی که دارد خدای متعال دو برخورد سلبی و ایجابی کرد یک جا فرمود کسانی که مجرم باشند گرفتار می کند و هیچ شفاعتی را برای آن ها نمی پذیرد و هیچ اراده ای نمی تواند در برابر عذاب من مانع شود حتی شیران بار گناه پیروان خود را بر دوش نمی کشد این نیاز به قدرت غالبی دارد گاهی می گوئیم ما محکم ایستاده ایم مگر اینکه محکم باشد عقب می کشیم خدا می فرماید من نفوذ ناپذیر هستیم مقلوب جریان مخالف نمی شوم.

وی بیان کرد: خداوند می فرماید در تصمیمی که گرفته ام کسی نمی تواند من را مغلوب کند و خدای متعال تسلیم قدرتی قرار نمی گیرد س انتظار نداشته باشیم مولایی بیاید و اراده های خدا را غلبه کند این چنین خوابهایی را نبینید و خداوند رحیم است، یعنی می داند شما انسان ها در این مسیر لغزشهایی دارید اما اصل یعنی ولایت را درست کرده اید و در مسیر بیرق ولایت حرکت کردید و زیر بیرق ولایت پیامبر و اهل بیت هستید و تلاش کردید در این مسیر حرکت کنید اما گاهی طوفانی می شود و از دست شما خارج می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: خداوند به اراده های شما مزد می دهد و به نیت های پاک شما توجه دارد و یا اینکه می خواستی اما شرایط برای تو هموار نبود خدای متعال مهربان است و این ها را می‌داند و به چنین افرادی با مهر و محبت رفتار می کند خداوند در این جا رحیم را به کار برد، فرق میان رحمان و رحیم است، رحمان یک رحمت عام و گسترده است و شامل همه می شود مومن و غیر مومن نمی شناسد همه ما مشمول رحمانیت الهی می شویم و هر کس تلاش کند به مطلوب دست می یابد و مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد ممکن است مسلمانی باشد زحمتی نکشد خدای متعال به او نمی دهد این قاعده الهی است و این رحمت رحمانی است.

وی ادامه داد: خدای متعال به همه بندگان اسباب زندگی و نعمات را می دهد اما رحمت رحیمی حساب دیگری دارد باید دل قرص باشد و شک و تردید باید رفع شود خدا می فرماید تو یک قدم بردار من مسیرت را تثبیت می کنم چه بسا افرادی که با کوچکترین شک، از مسیر خارج می شوند گاهی انسان با رویدادی دلش محکم می شود در دنیا این است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور گفت: اگر انسان مرتبه ایمان را اولین گام را به درستی برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتهای می‌گیرد و جلو می برد یکی از جلوه های ولایت الهی است در قیامت رحمت خاص را نیاز داریم اینکه اجازه بدهند شفاعت و یاری شویم اولیای الهی دست ما را بگیرد ما مشمول رحمت الهی می شویم مومنین تلاش می کنند رحمت رحیمی را به دست بیاورند که رحمت الهی رحماتی جز در موارد هلاکت انسان تضمین شده است و به همه ما می دهند، حیات دنیا ماندنی نیست روز فصل رسید و آن روز دارای چنین ویژگی هایی است در آن جا صحبت از یک غذاست که فقط مربوط به جهنم نیست گرچه در جهنم هم هست در صحرای محشر نیز مردم گرسنه می شوند و آب می خواهند، زقوم طعامی است که برای آن هاست.

وی تصریح کرد: تنظیم بحث ها در قرآن کریم بسیار دقیق است این گیاه و درخت ریشه اش در جهنم است اما تا محشر کشیده می شود، پیامبر قبلا فرموده است برای این مجرمان که غذای جهنمیان زقوم است در مورد ابوجهل روایت است که خرما و کره می خورد و می گفت این همان زقومی است که محمد ما را از آن می ترساند، برای تهدید مجرمان نیست پس برای اهل ایمان است که دل ما را آرام کند این ها که زندگی خوش و خرمی دارند دائم نمی ماند خدا انسان را آزمایش می کند پس صبور باشید دارد در باره مجرمین با شما سخن می گوید کسی که عادل است کسی نیست این مجرمان را همین گونه بدون انتقام نگاه دارد.