به مناسبت میلاد پیامبر مهربانی:

پیامبر(ص) ندای توحید را در اکناف عالم طنین افکن ساخت/اقیانوس فضائل اخلاقی

شناسه خبر : 83594

1398/08/23

تعداد بازدید : 253

پیامبر(ص) ندای توحید را در اکناف عالم طنین افکن ساخت/اقیانوس فضائل اخلاقی
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان اظهار داشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله) خرافات و تعصبات جاهلي را ريشه كن کرده و ندای توحيد را در اكناف عالم طنين افكن ساخت.

خبرگزاری کوثر: ای پیامبر مهربانی، تا نام تو برده می‏ شود، چراغ‏های صلوات، در جان لحظه ‏ها فروزان می‏ شوند و تا فضیلتی از تو گفته می‏ شود، دل‏ها از بوی گل محمدی زنده می‏ شوند، یاد نویدبخش تو، درب‏های صبح را به رویِ ما باز می کند، قرآن تو، نزدیک‏ترین راه رهایی ماست و نهج‏ الفصاحه ‏ات، پاک‏ترین مبحث بندگی است.

امروز، تاریخ به مکه رسیده است تا شروعی دیگرگونه را رقم بزند؛ آغازی دیگرگونه در خاکی که از آفتاب سوخته داشته باشد، در خاکی تشنه، در خاکی آکنده از دختران زنده به گور، در خاکی با آرزوهای زیر خاک. تاریخ ایستاده تا بنویسد؛ تا پنجره ها را به خواندن فراخواند و کوچه ها را به شنیدن. ایستاده است تا در دل صخره ها و سنگریزه ها، نور جاری سازد. ای پیامبر، تو تاریخی تازه ای که چون چشمه ای زلال، از حرا جاری شدی تا دل های تشنه را از آنچه در سینه داری، بنوشانی.

ای پیام آور الهی با تولدت، کویر جهل و تعصب به بوستان مِهر و تفکر تبدیل شد.

درود خداوند بر تو باد، آن گاه که زمین از نعمت حضورت در کاینات برخوردار شد و آسمان به میزبانی زمین غبطه خورد.

هفته وحدت روزهای میان ولادت پیامبر اکرم(ص) در روایات شیعه و سنی است

جشن میلاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) مصادف با سالروز ولادت پیامبر اسلام برگزار می‌ شود و از اعیاد اسلامی است. بیشتر عالمان شیعه ۱۷ ربیع‌الاول و عالمان اهل سنت ۱۲ ربیع الاول را روز ولادت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) می‌دانند و روزهای میانی این دو تاریخ، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان هفته وحدت میان شیعه و سنی نام‌گذاری شده‌ است.

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) در جامعه مُشرک شبه جزیره عربستان به دنیا آمد، اما از بت‌پرستی و نزدیک شدن به زشتی‌های رفتاری رایج در جامعه پرهیز می‌کرد. ایشان در چهل سالگی به پیامبری رسید و مهمترین پیامش دعوت به توحید بود. ایشان هدف از بعثتش را تکمیل فضایل اخلاقی معرفی کرد. مشرکان مکه سال‌ها او و پیروانش را آزردند، ولی آنان از اسلام دست برنداشتند. محمد پس از ۱۳ سال دعوت به اسلام در مکه، به مدینه رفت و این هجرت، مبدأ تاریخ اسلامی شد.

با کوشش پیامبر(صلی الله علیه و آله) تقریبا تمام شبه جزیره عربستان در زمان حیات او به اسلام گروید. در دوره‌های بعد، گسترش اسلام ادامه یافت و به تدریج اسلام دینی جهانی شد.

پیامبر در سن ۲۵ سالگی با خدیجه ازدواج کرد و حدود ۲۵ سال نیز با او زندگی کرد.

سفارش پیامبر(ص) به مهربانی مسلمانان به یکدیگر

در اوایل سال ۱۱ه.ق، پیامبر(صلی الله علیه و آله) بیمار شد. چون بیماری وی سخت شد، به منبر رفت و مسلمانان را به مهربانی با یکدیگر سفارش کرد و فرمود که اگر کسی را حقی بر گردن من است بستاند، یا حلال کند و اگر کسی را آزرده‌ام اینک برای تلافی آماده‌ام.

وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ۲۸ صفر سال ۱۱ق، یا به روایتی در ۱۲ ربیع الاول همان سال در ۶۳ سالگی روی داد. چنانکه در نهج البلاغه آمده است، هنگام جان دادن، سر پیامبر(صلی الله علیه و آله) میان سینه و گردن امام علی(علیه السلام) بوده است.

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) بیان می کند: «پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و مراتب و درجاتی که حتی امثال بنده هم از فهمیدن آن ها قاصر هستیم از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق العاده، طراز اول و بی نظیر است.

آیت الله العظمی خامنه ای عنوان می کند: «یک شخصیت عظیم، با ظرفیت بی نهایت و با خلق و رفتار و کردار بی نظیر، در صدر سلسله انبیا و اولیا قرار گرفته است و ما مسلمانان موظف شده ایم که به آن بزرگوار اقتدا کنیم چرا که فرمود(لکم فی رسول الله اسوة حسنة)، ما باید به پیامبر(صلی الله علیه و آله) اقتدا و تأسی کنیم نه فقط در خواندن چند رکعت نماز بلکه در رفتار، گفتار، معاشرت و معامله مان هم باید به او اقتدا کنیم، پس باید او را بشناسیم.»

پیامبر(ص) بزرگترین معلم اخلاق است

همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان می کند: «درباره خلق و خوى پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بحث هاى زیادى شده، و هر چه بحث شود کم است و مى توان در این موضوع کتاب هاى فراوانى نوشت. چرا که آن حضرت، بزرگترین معلم اخلاق بود که با شعار«انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارِمَ الأخلاق؛ به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم»، مبعوث شد و خداوند درباره خود او فرموده است که«وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ ؛ اخلاق تو بسیار عظیم و شایسته است».

همچنین آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) اظهار می کند: «پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) مظهر رأفت و رحمت خدا برای مؤمنان است. رحمت و رأفت، صفت فعل حقّ است و هر صفت فعل را از مقام فعل موصوف، انتزاع می کنند نه از مقام ذات وی، جایگاهی که محلّ انتزاع رأفت و رحمت است، جایگاهی امکانی است، و همان جایگاه می شود، رئوف و رحیم، و بارزترین مصداق و مظهر آن رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) است.»

وی عنوان می کند: «خداوند در مورد بعضی از انبیا تعبیر برادر کرده می فرماید که«برای قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم، «برای قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم»، «…آن هنگام که برادرشان نوح آنها را گفت… » ولی درباره پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تعبیر برادر نیامده، بلکه می فرماید که﴿هو الذی بعث فی الأمّیین رسولاً منهم﴾ یا اینکه می فرماید که﴿لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیزعلیه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم﴾ یعنی پیامبری برای شما آمده که از جانتان برخاسته، انحراف شما برای او بسیار سخت است، با حرص و شوق کوشش می کند تا شما مؤمن بشوید.»

خانم حسینی واعظ به مناسبت میلاد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در گفتگو با خبرگزاری کوثر بیان کرد: خداوند در قرآن،  پیامبر  اسلام(صلی الله علیه و آله)  را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده اند  که جامعه انسانی  با الگو قرار دادن این پیامبر رحمت و مهربانی می توانند به رشد و تعالی برسند.

پیامبر(ص) برای تکمیل مکارم اخلاق نازل شده است

  وی، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را اقیانوس بی‌کران فضایل اخلاقی دانست و افزود: رفتار حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) پر از زیبایی‌هاست، پیامبری که رحمة للعالمین بوده و برای تکمیل مکارم اخلاق نازل شده است و نگاه کردن به ویژگی های آن حضرت حکایت از عدالت درونی او دارد.

 وی بیان کرد: رفتار کریمانه‌ ایشان گویای بزرگی روح و خشم و خشنودی اش تنها به خاطر رضایت پروردگارش بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت:‌ این پیامبر مهربانی در مجلس دارای ادب، سکوتش دارای حکمت و حیای آن حضرت قابل توصیف نیست، همچنین زهد ایشان با احدی قابل مقایسه نیست، فقیر و غنی در منظر آن حضرت هیچ تفاوتی با یکدیگر جز به تقوای الهی ندارند، همیشه حق بر زبانش جاری، لبخند بر لب، و متواضع‌ترین مردم بود.

وی ادامه داد: ایشان به قدری مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارتش بودند، در امانت داری سرآمد همه بود و در راستگویی از دوران جوانی لقب امین به او داده بودند، در زیبایی سیرت و صورت بی همتایی داشت، به پیمانش وفادار بود و عفت کلام آن حضرت سرمشق همه نیکان بود.

مردم نزد پیامبر(ص) در یک درجه قرار داشتند

وی در خصوص رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) با همنشینان بیان کرد: خلق و خوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به قدری نرم بود که مردم او را برای خویش همچون پدری دلسوز و مهربان می‌دانستند، همه مردم نزد او از نظر حقوق در یک درجه قرار داشتند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) به کسی خیره نمی‌شد و نگاه خود را میان اصحابش تقسیم می کرد و به همه برابر نگاه می کرد.

خانم حسینی واعظ اضافه کرد: ایشان با هیچ کس، سخنی که مورد پسندش نبود بیان نمی‌کرد، خشونت و تندخویی نداشت، هرگز عیب جویی یا مداحی نمی‌کرد، از آنچه نمی پسندید تغافل می‌فرمود و در عین حال کسی را از خود مایوس نمی‌ساخت و دیگران را که بدان مایل بودند ناامید و مایوس نمی کرد، اگر اهل مجلس از چیزی به خنده می افتادند، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز می‌خندید و از آنچه که اظهار شگفتی می کردند، ایشان نیز شگفت زده می شد.

وی ادامه داد: از ویژگی های اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه و آله) این بود که خود را از سه مساله شامل ‌مجادله کردن، پرگویی و کارهای بیهوده دور نگه می داشت.

وی در خصوص خشم و رضای پیامبر(صلی الله علیه و آله) افزود: پیامبر(صلی الله علیه و آله) هیچگاه به خاطر دنیا و آنچه مربوط به دنیا بود، خشمگین نمی‌شد و چون غضبناک می‌گشت هیچ چیز آتش غضبش را فرو نمی نشاند تا وقتی که او را در راه حق یاری کنند و هرگز برای امور شخصی خود خشمگین نمی‌شد.

پیامبر(ص) تنها برای خداوند خشمگین می شدند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ادامه داد: نقل شده است که پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله) وقتی غضب می‌فرمود در صورت ایستادن می‌نشست و در صورت نشستن به پشت می‌خوابید تا غضبش ساکن شود، آن حضرت به خاطر خدا، نه به خاطر خودش خشمگین می‌شد و فرمان خدا را اجرا می‌کرد اگر چه به زیان خود یا یکی از یارانش تمام شود.

وی یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را ادب ورزی دانست و افزود: آن حضرت در جنگ بدر مسمانان را از دشنام گویی به کشتگان دشمن بر حذر داشت و فرمود که به ایشان دشنام ندهید که این کار شما بر کشتگان تاثیری ندارد و بازماندگانشان را آزار می‌دهد و آگاه باشید که بددهنی، فرو مایگی است.

وی ابراز کرد: ایشان همچنین می‌فرماید که به کسی دشنام مده، اگر دیگری به دروغ به تو دشنام داد، تو او را به چیزی که می‌دانی بددهنی نکن زیرا در این صورت، پاداش از آن تو و گناه از آن اوست.

امانت داری یکی از صفات بارز پیامبر(ص)

خانم حسینی واعظ با اشاره به صفت امانت داری حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) افزود: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) پیش از طلوع خورشید اسلام و پس از آن نیز میان همگان به«امین» مشهور بود، در حدیثی از ایشان نیز می خوانیم که«امانت را به کسی که تو را امین قرار داده است، باز پس ده و به کسی که به تو خیانت کرد، خیانت مکن.»

وی با بیان اینکه حق گرایی یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، افزود: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در شادمانی و خشم، جز حق نمی‌گفت و حق را اعمال می‌کرد، اگر چه در ظاهر به ضرر خودش یا دوستانش بود، آن حضرت به یارانش سفارش می‌کرد که«سخن حق را از هر که شنیدی بپذیر؛ گرچه دشمن بیگانه باشد و ناحق را از هر کس شنیدی نپذیر؛ گر چه دوست نزدیک تو باشد.»

وی با اشاره به صفت گذشت پیامبر(صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: پیامبر رحمت، هم خود آراسته به عفو بود و هم دیگران را به گذشت سفارش می کرد و می فرمود که«گذشت کنید، همانا عفو، جز بر ارج بنده نمی افزاید، پس یکدیگر را عفو کنید تا خداوند ارجمندتان کند.»

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان بیان کرد: هرگز در ویژگی های اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه و آله) دیده نشد که به خاطر خویش از کسی انتقام گرفته باشد، گذشت همواره در اولویت رفتاری ایشان بود و در هر مجلسی امت خود را به عفو دیگران فرمان می داد.

درس صبر و استقامت از زندگی پیامبر(ص)

وی یکی از صفات و خصايص وجودی پيامبر اعظم اسلام(صلی الله علیه و آله)، درس صبر و استقامت دانست و افزود: در روايتي از امام صادق(علیه السلام) آمده است كه« فان الله عزوجل بعث محمدا(صلی الله علیه و آله) فامره بالصبر و الرفق» یعنی خداوند، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را مبعوث و او را امر به صبر و مدارا دعوت کرد.

خانم حسینی واعظ اضافه کرد: دشمنانی برای نابودی ایشان كمر بسته بودند تا آنجا كه خويشاوندان نزديكش در صف اول اين مبارزه قرار داشتند، در كنار آن حضرت، ياران و پيروان اندكش نيز انواع و اقسام شكنجه ها را متحمل می شدند.

وی بیان کرد: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) برای اصلاح  جامعه و  تبیین معارف الهی در ابتدا به مستحکم کردن پایه‌های اعتقادی پرداختند زیرا ابتدا باید عقاید و اندیشه‌های صحیحی وجود داشته باشد تا نظام اسلامی بر پایه‌ی آن افكار بنا شود.

 وی گفت: ایشان اندیشه‌ها و افكار را در قالب كلمه‌ توحید و عزت انسان و بقیه‌ معارف اسلامی را در دوران سیزده سال مكه تبیین كرده بودند، سپس در مدینه در تمام آنات و لحظات تا دم مرگ، دائماً این افكار و این معارف بلند را كه پایه‌های این نظامند به دیگران تفهیم كردند و تعلیم دادند.

پیامبر(ص) با هجرت به مدینه کار تربیت را آغاز کردند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با بیان اینکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به مجرّد هجرت به مدینه كارتربیت را آغاز کردند، افزود: از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است كه در طول این ده سال، یك لحظه را هدر ندادند.

وی ادامه داد: پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از فشاندن نور معنویت و هدایت و تعلیم و تربیت لحظه‌ای باز نماند و در بیداری، خواب، مسجد، خانه‌، میدان جنگ، كوچه و بازار، معاشرت خانوادگی ایشان سراسر درس بود.

وی اضافه کرد: بسیاری از مفاهیمی كه قرن های بعد برای بشریت تقدّس پیدا كرد، از جمله مفهوم مساوات، برادری، عدالت و مردم‌سالاری، همه تحت تأثیر تعلیم این پیامبر بزرگ بود.

خانم حسینی واعظ بیان کرد: دوران رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) ترسيم كننده صفحه جديد و تابناكي فراروی بشريت است.

ریشه کن کردن خرافات و تعصبات جاهلی توسط پیامبر(ص)

وی گفت: ايشان توانستند خرافات و تعصبات جاهلي را ريشه كن کرده و ندای توحيد را در اكناف عالم طنين افكن بسازند و انسان ها را از ظلمات به سوی نور هدايت كرده و تمدن عظيم اسلامي را تأسيس کنند كه اين مهم جز با صبر و استقامت ميسر نخواهد شد.

وی اظهار داشت: آيات مبارك قرآن شاهدی صادق بر اين مدعا است كه رسول گرامي اسلام(صلی الله علیه و آله) را به صبر و استقامت امر کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: برای محقق شدن جامعه نبوی لازم است  سبک زندگی ما برگرفته از سیره وسبک زندگی نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) باشد بنابرین باید سبک زندگی ایشان را بشناسیم و براساس آن عمل کنیم.

وی عنوان کرد: از نظر قرآن، لازم است هر مسلمانی از سنت و سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان سرمشق رفتاری پیروی کند.

پیامبر(ص) نماد خوبی ها و نیکی های فکری و رفتاری است

 وی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نماد همه خوبی‌ها و نیکی‌های فکری و رفتاری عنوان کرد و افزود: خداوند آن حضرت را به عنوان برترین‌ها معرفی کرده است.