مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) تهران:

آثار امام سجاد(ع) انسان را به اعجاب می رساند

شناسه خبر : 81555

1398/07/03

تعداد بازدید : 509

خانم صادقی بیان کرد: امام سجاد(علیه السلام) با وجود تحمل داغ های بسیار، آثاری ایجاد کردند که انسان به اعجاب می افتد که این ها با وجود جاسوس های زیادی است که در خانه امام بودند و حضرت هیچ چیز نمی توانستند بگویند.

خانم صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کوثر که به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) انجام شد، بیان کرد: ابعاد شخصیتی معصومان(علیهم السلام) از جمله امام سجاد(علیه السلام) چنان گسترده است که در هر بعدی از نیازهای بشری می توان الگوی کاربردی، ارائه داد و تشنگان هدایت را از سرچشمه های فضائل آنان سیراب کرد. 

وی سخن گفتن در خصوص سیره امام سجاد(علیه السلام) را دشوار دانست و افزود: در تاریخ چنین القاء کرده اند که آن امام بزرگوار(علیه السلام) تنها به عبادت می پرداخته و کاری به سیاست نداشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از تعابیر اشتباهی که در مورد حضرت سجاد(علیه السلام) زیاد به کار برده شده تعبیر«امام زین العابدین بیمار» است که یک داستان جعلی، تحریفی و دروغ درباره این امام بزرگوار هست که متاسفانه مخصوص ما ایرانی هاست.

لقب اشتباه زین العابدین بیمار بر امام سجاد(ع)

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) تهران بیان کرد: در عبارت«امام زین العابدین بیمار»، در غیر زبان فارسی در جای دیگر این کلمه«بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینیم. 

وی با بیان اینکه حضرت سجاد(علیه السلام) در زبان عربی القاب زیادی دارند که«السجاد» یکی از القابش است، افزود: ایشان نیز مانند هر انسان دیگری چند روزی در مدت عمرش مریض و این بیماری در محرم سال 61 هجری واقع شد تا ایشان در واقعه عاشورا وظیفه دفاع و جهاد نداشته باشد.

وی بیان کرد: امام سجاد(علیه السلام) با تدبیر الهی، 34 یا 35 سال پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) زنده ماند و سالم و پرنشاط مسئولیت امامت امت را برعهده گرفت و شیعه را در دشوارترین دوران هدایت کرد.

خانم صادقی یکی از تلاش های امام زین العابدین(علیه السلام) را تشکیلات ساخته شده به دست ایشان دانست و افزود: امام سجاد(علیه السلام) بعد از عاشورا از ابتدا شروع به نیروسازی و تشکیلات کردند. 

آثار امام سجاد(ع) انسان را به اعجاب می رساند

وی بیان کرد: امام سجاد(علیه السلام) با وجود تحمل داغ های بسیار، آثاری ایجاد کردند که انسان به اعجاب می افتد که این ها با وجود جاسوس های زیادی است که در خانه امام بودند و حضرت هیچ چیز نمی توانستند بگویند.

وی ادامه داد: ایشان غلام می خریدند، با این غلام ها ارتباط می گرفتند و حتی یک تاثیر کوچک روی آنان می گذاشتند سپس آنها را آزاد می کردند.

استاد حوزه اضافه کرد: زمانیکه غلام ها از امام سجاد(علیه السلام) مسئله می پرسیدند؛ آقا می فرمودند که فرزند پنج ساله ام باقرالعلوم(علیه السلام) به شما پاسخ بگوید، آن وقت این غلام ها آزاد؛ از مدینه خارج می شدند و برای جهانیان معرفی می کردند یک نابغه پنج ساله در مدینه هست که اینگونه  نیرو شناسایی و جذب کرده و یک عنصر تشکیلاتی می ساختند و بعد آزاد می کردند. 

وی بیان کرد: وقتی که امام سجاد(علیه السلام) به شهادت رسید؛ بعد از سی سال، حدود پنجاه هزار غلام آزاد شده و به وطن برگشته بودند.

آزاد کردن غلامان توسط امام سجاد(ع)

وی ادامه داد: بعد از مدتی همه افراد مدینه افراد آزاد شده امام سجاد(علیه السلام) بودند که برای خودشان کار و کاسبی داشتند، آزاد و دارای شغل بودند.

خانم صادقی اضافه کرد: این روند ساخت نیرو و تشکیلات تا زمانی ادامه پیدا می کند که امام صادق(علیه السلام) به شهادت رسیدند.

وی بیان کرد: عبادات امام سجاد(علیه السلام) یکی از ویژگی های شاخص در زندگی ایشان است تا جایی که امام صادق(علیه السلام) میفرمایند که در تمام اهل بیت و اولاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) از لحاظ این رفتارها و زهد و عبادت، هیچ‌کس به اندازه علی بن الحسین(علیه السلام) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) شبیه‌تر نبود.

عبادت امام سجاد(ع) حرکتی اصولی و وسیله ای کارآمد بود

وی گفت: بررسی زندگی امام، ما را به این نتیجه می  رساند که عبادت آن گونه امام، حرکتی اصولی و وسیله ای کارآمد بود، تا در پرتوی آن، اهداف بزرگی را که بر عهده داشت، تحقق ببخشد. 

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) تهران اظهار داشت: نه امام حسن(علیه السلام) و نه امام صادق(علیه السلام) هیچ کدام، آن گونه که امام سجاد(علیه السلام) به عبادت می پرداخت، نپرداختند، و حال آن که همه امامان(علیهم السلام) در رتبه و شان، برابر و یکسان بوده اند بلکه  اوضاع و احوال آن روزگار  امام سجاد(علیه السلام) را به اتخاذ چنین رویه ای مجبورمی ساخت.

وی با اشاره به بکاء بر سیدالشهدا(علیه السلام) که جزء عبادات علنی امام سجاد(علیه السلام)بود، افزود: این گریه ها باب ورود ما به وادی بلای سیدالشهدا(علیه السلام) است که اگر امام سجاد(علیه السلام) مسیر را فراهم نمی کردند احدی از انسان ها به وادی سیدالشهدا(علیه السلام) راه نمی یافتند و حضرت زین العابدین(علیه السلام) باب اشک، بکا و زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) را باز کردند.