مدیر حوزه الزهرا(س) گراش:

کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری ویژه اساتید برخی مدارس علمیه خواهران استان فارس برگزار شد

شناسه خبر : 80485

1398/06/04

تعداد بازدید : 36

کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری ویژه اساتید برخی مدارس علمیه خواهران استان فارس برگزار شد
مدیر حوزه الزهرا(سلام الله علیها) گراش از برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری با حضور معاونین پژوهش و اساتید مدارس علمیه خواهران گراش، لار، لامرد و گله دار در آن مدرسه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، خانم فقیهی مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) گراش از برگزاری کارگاه پژوهشگری ویژه اساتید ومعاونین پژوهش حوزه های علمیه خواهران جنوب استان به میزبانی حوزه الزهرا(س) گراش خبرداد .

  « طیبه پورشمسی» پژوهش‌گر دارای پنج مقاله بین المللی در ISI در این کارگاه اظهار داشت: انواع کلی مقالات ژورنالی عبارتند از: مقالات علمی – پژوهشی که حاصل پروژه تحقیقاتی و منجر به تولید علم می‌شود و دارای نوآوری است. مقالات علمی- ترویجی که بر پایه ترکیب و تلفیق و جابه جایی دانش استوار است به روشن شدن مطالب کمک می‌کند.

وی بیان کرد: انواع مقاله عبارتند از: مقاله به اعتبار حجم، مقاله به اعتبار زبان، مقاله به اعتبار موضوع، مقاله به اعتبار بیان، مقاله به اعتبار مخاطب، مقاله به اعتبار پرورش معانی؛ برای شروع مقاله تا می‌توانید مقاله بخوانید، یک پژوهش را عیناً تکرار کنید، از همایش‌ها شروع کنید، هرچه زودتر یک مقاله بد بنویسید، ازافراد با تجربه کمک بخواهید، یک چارچوب مقاله تهیه کنید، جزئیات را کنار بگذارید، زیاد کمال طلب نباشید.

خانم پورشمسی گفت : گام‌های مقاله نویسی عبارتند از: انتخاب ایده و موضوع، تعیین نوآوری های موضوع، تعیین متدلوژی پژوهش، هماهنگ کردن ایده، نوآوری و متدلوژی پژوهش که سه ضلع یک مثلث هستند و بایستی با هم هماهنگی داشته باشند،  نوآوري مقاله بایستی از دل ایده مقاله به دست بیاید و باید با متدلوژي مناسبی پشتیبانی شود و طراحی محتوای بخشهای اصلی مقاله مثل عنوان، نام نویسنده یا نویسندگان، اطلاعات تماس، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، بدنه یا متن اصلی تحقیق، نتیجه گیری و فهرست منابع) گام پنجم مقاله نویسی است.
وی در ادامه بیان کرد: نویسنده مقاله باید بر ادبیات تحقیق مسلط بوده و مبانی نظري موضوع تحقیق خود را به طور مختصر ولی کاربردي بیان نمایدو مبانی نظري تحقیق باید با استناد و ارجاع علمی آورده شود،  یک مقاله خوب باید بخش مبانی نظري قابل قبولی داشته باشد.
خانم پورشمسی افزود: سرقت ادبی یعنی تصاحب و تملک ایده ها، نتایج، کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر،  سرقت ادبی می‌تواند به دو صورت اتفاق بیفتد: عامدانه که نویسنده بخشی از متن را بدون ارجاع در متن خود وارد نموده است و غیر عمد که نویسنده بدون اطلاع و صرفا بصورت اتفاقی متنی مشابه مقالات دیگر نوشته است.

وی در ادامه تصریح کرد : کپی کردن مطالب از منابع دیگر بدون ذکر منبع، بهره گیري از نظرات دیگران بدون ذکر منبع آن، تفسیر یک مطلب بسیار شبیه به مطلب اصلی، دانلود کردن منابع اطلاعاتی رایگان،کپی کردن مقالات از اینترنت و یا منابع اطلاعاتی عمومی نمونه‌های رایج سرقت ادبی می‌باشد.