حجاب وارداتی/ انجام کار خیر با روش نادرست تبلیغی

شناسه خبر : 79701

1398/04/31

تعداد بازدید : 83

حجاب وارداتی/ انجام کار خیر با روش نادرست تبلیغی
با وجود آنکه چادر پوشش بانوان ایرانی است اما پارچه این چادرها از کشورهای خارجی مانند کره جنوبی و ژاپن وارد می‌شود که موجب گران قیمت شدن چادر شده است.

چند روزی می‌شود که نمایشگاه عفاف و حجاب در ارومیه برپا شده است و تبلیغات انجام شده از این نمایشگاه از جمله وعده تعویض چادر کهنه با نو و تعریف‌های تعدادی از دوستان و آشنایان در ارتباط با آن مرا بر آن داشت تا فرصتی را پیدا کرده و با حضور در نمایشگاه از نزدیک از آن دیدن کنم.

سرانجام به همراه یکی از دوستانم عصر یک روز گرم تابستانی به نمایشگاه می‌روم، ابتدای ورود به نمایشگاه خلوت و سکوت حاکم بر آن توجهم را جلب می‌کند و دوستم گرمای هوا و ساعت چهار عصر که زمانی برای وقت استراحت بوده را دلیل این سکوت می‌داند که به مرور و با تاریک شدن هوا به تعداد بازدیدکنندگان افزوده می‌شود.

با نگاهی گذرا به نمایشگاه پوشاکی از جمله، چادر، مانتو، مقنعه، کیف و کفش به چشم می‌خورد در همان ابتدای ورود به نمایشگاه به سمت غرفه‌ای می‌روم که تبیلغاتش با عنوان تعویض چادر کهنه با نو این روزها بسیاری را کنجکاو و مشتاق حضور در نمایشگاه کرده است.

چادرهای کهنه تحویلی مردم به مناطق محروم فرستاده می‌شود

زهرا هاشم‌زاده دختری چادری و شیک‌پوش با دیدن ما به سمت‌مان آمده و با خوش‌رویی به ما خوش‌آمد می‌گوید، از زهرا در ارتباط با استقبال مردم از نمایشگاه می‌پرسم و وی در جواب می‌افزاید: خدا را شکر، مردم استقبال خوبی از نمایشگاه دارند به گونه‌ای که در ساعت خنک هوا نمایشگاه به شدت شلوغ شده و هر لحظه به تعداد آنها اضافه می‌شود.

پس از گفت‌وگویی با این دختر طلبه حوزوی صحبت‌هایمان حالتی صمیمانه به خود گرفته و در مورد موضوعات مختلفی سخن می‌گوییم تا اینکه کنجکاوی من به اوج خود رسیده و به زهرا می‌گویم مردم نظرشان در ارتباط با تعویض چادر چگونه است و به طور کلی شرایط این طرح چیست؟

وی پاسخ می‌دهد: در این طرح ما چادرهای کهنه مردم را گرفته و در عوض چادر نو با تخفیف ۵۰ هزار تومانی به آنها می‌فروشیم؛ درست در همین جا تعجب من برانگیخته شده و می‌گویم مگر در تبلیغ گفته نشده است تعویض چادر؛ در حالی که طبق گفته تو این طرح یعنی فروش چادر با تخفیف ۵۰ هزار تومانی به ازای تحویل چادر کهنه است که وی ادامه می‌دهد: خب، ما در این طرح به مردم تخفیف داده و از سویی این چادرهای کهنه را پس از تعمیر و در صورت نیاز نیز رنگرزی کرده و به نیازمندان در مناطق محروم تحویل خواهیم داد.

این بانوی ۲۷ ساله عنوان می‌کند: تاکنون ۲۰ چادر کهنه تحویل ما داده شده که خواهش ما از مردم این است تا برای مشارکت در این طرح حتما از چادرهای ساده بدون طرح‌های گل‌دار برای تعویض استفاده کنند چرا که چادرهای گل‌دار و خیلی کهنه در مناطق محروم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و دست دوم بودن آن چادرها خیلی زود لو می‌رود.

انجام کار خیر با روش نادرست تبلیغی

با شنیدن سخنان زهرا هاشم‌زاده با خود می‌گویم چرا باید یک کار خیر را انجام داد اما با یک تبلیغ نادرست تحت عنوان تعویض چادر کهنه با نو به صورت رایگان که اتفاقا همین تبلیغ موجب نارضایتی مشتریان می‌شود چرا که بسیاری از آنها به هنگام مراجعه به غرفه وقتی متوجه می‌شدند این طرح برخلاف تبلیغش رایگان نیست، حالتی شبیه فریب‌خوردگی پیدا و برخی با بدبینی نمایشگاه را ترک می‌کردند در حالی که اگر به آنها گفته می‌شد این طرح برای کمک به مردم مناطق محروم است میزان مشارکت افزایش یافته و رضایت مردم نیز به دست می‌آمد.

وجود لباس‌های شیک و مدرن اسلامی از نقاط قوت نمایشگاه است

از زهرا خداحافظی کرده و چرخی را در غرفه‌ها می‌زنم، رنگ‌های شاد و ست‌های کیف، روسری و ساق‌دست نظرم را جلب کرده و بسیار زیبا و شیک به نظر می‌رسند، تنوع موجود در نمایشگاه از نظر ساق‌دست، کلاه، مقنعه، روسری، کیف، هدبند و چادر بسیار است و این موضوع یکی نقاط قوت نمایشگاه محسوب می‌شود.

اما آنچه که در این میان به ذوق می‌زند قیمت‌های بالای این نوع پوشاک بوده چرا که برای مثال قیمت چادر از ۳۰۰ هزار تومان شروع شده تا یک میلیون و حتی بالاتر است در حالی که خرید مانتوی معمولی تابستانی جلوباز، شلوار و کیف و کفش شاید در مجموع ۵۰۰ هزار تومان نباشد.

قیمت حفظ عفاف و حجاب بسیار گران است

اگر یک فرد بخواهد علاوه بر خرید یک چادر، مانتوهای اسلامی و ایرانی هم با قیمت بسیار بالای‌شان نیز بخرد باید هزینه‌ای برابر با حقوق یک ماه یک کارمند را بپردازد و اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که در شرایط سخت اقتصادی امروز کشور، این فرد چگونه باید برای حفظ عفاف و حجاب خود این هزینه‌های نجومی را بپردازد.

در حالی که در ذهنم قیمت‌های این پوشاک را حساب و کتاب می‌کنم به غرفه دیگری وارد می‌شوم که متعلق به رضا حسین‌خانی بوده که انواع مانتو و چادر نیز در آن وجود دارد از وی ابتدا از قیمت‌ها و دلایل گرانی پوشاک از جمله چادر سوالاتی می‌کنم که وی در حالی که گویا خود دل پری از این موضوعات دارد با کشیدن نفس عمیق و گفتن آهی بلند لب به سخن می‌گشاید.

واردات پارچه چادر موجب گرانی این پوشش شده است

از حسین‌خانی می‌گوید: وقتی در کشوری مانند ایران که یکی از کشورهایی بوده که بیشترین مصرف چادر را دارد اما پارچه آن از کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین وارد می‌شود و در سال‌های پس از انقلاب برای خودکفایی و حمایت از نساجی‌های داخلی برای تولید چادر حمایتی انجام نشده است چه انتظاری می‌توان داشت که قیمت چادر ارزان باشد علاوه بر این بهترین پارچه‌های تولید مانتوهای پوشیده و اداری نیز وارداتی بوده که همین موضوع موجب گرانی قیمت آنها شده است.

چادر بانوان ایرانی در گذشته بیشتر رنگی و گلدار بوده است

وی با بیان اینکه طی تجربه‌ای که در طول فروشندگی به دست آورده به این نتیجه رسیده است که هر لباسی خواهان خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت که مردم بیشتر طالب مانتوهای جلوباز یا پوشیده هستند، خاطرنشان می‌کند: به طور کلی مردم خواهان رنگ‌های شاد و باانرژی هستند که بر روحیه آنها تاثیرگذار است و من نمی‌دانم چرا و چگونه استفاده از چادر حتما منوط به رنگ سیاه در ایران شده است با وجود آنکه در گذشته چادرهای رنگی و گلدار در ایران بیشتر از چادر سیاه مورد استفاده بود.

این فروشنده ۵۵ ساله ادامه می‌دهد: همین رنگ سیاه در مواردی باعث دلزدگی دختران محجبه از چادر می‌شود و در گرمای تابستان که رنگ سیاه گرما را به خود جذب بانوان و دختران بیشتر معذب شده و همه اینها در آینده بر نحوه پوشش‌شان اثر خواهد گذاشت که برای حل این موضوع باید تنوع در چادر بیشتر شده و از سویی برای کاهش قیمت آنها به روش‌های مختلف تلاش کرد.

پاسخ من به قیمت‌های بالای مانتوها تنها یک لبخند است

از حسین‌خانی قیمت تعدادی مانتو و شلوار اداری را جویا می‌شوم، قیمت‌هایی که می‌گوید از حدود ۴۰۰ هزار تومان برای مانتوهایی با جنس بی‌کیفیت آغاز شده و تا دو میلیون تومان و حتی بالاتر ادامه دارد و با شنیدن این قیمت‌ها تنها به لبخندی بسنده و از وی خداحافظی می‌کنم تا رفته و سری به سایر غرفه‌ها بزنم.

لباس‌های سنتی با طراحی مدرن مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد

علاوه بر غرفه‌های پوشاک مربوط به حجاب اسلامی و ایرانی در نمایشگاه، غرفه فروش صنایع دستی با صدف‌های دریایی، عروسک‌های بافتنی و فروش غذا و کیک خانگی نیز وجود دارد و همچنین یک غرفه نیز به لباس‌های سنتی کردی اختصاص یافته که طراحی مدرن دارد و مدل این نوع لباس‌ها بسیار زیبا به نظر می‌رسند که این موضوع نشان می‌دهد برای احیای لباس‌های سنتی می‌توان با طراحی‌های مدرن موجب رغبت و اشتیاق در خریداران شد.

با وجود آنکه مشتاق مصاحبه با صاحب این غرفه هستم اما هر چقدر منتظر می‌مانم خبری از وی نشده و به ناچار به تماشای سایر غرفه‌ها مشغول شده و در همین حال گفت‌گویی را با مردم حاضر در نمایشگاه نیز انجام می‌دهم.

هدف من از حضور در نمایشگاه تنها تعویض چادر کهنه است

بانویی چادری را به همراه مادر و دخترش در نمایشگاه دیده و نظرش را در ارتباط با نمایشگاه می‌پرسم که در جواب اظهار می‌کند: من فقط آمده بودم چادر کهنه‌ام را تعویض کنم که با دیدن اینکه چنین طرحی وجود ندارد و باید حتما چادر نوی دیگری نیز بخرم از این کار پشیمان شده و پس از چرخی در نمایشگاه بدون خرید به خانه می‌رویم.

خریداران نمایشگاه تنها محدود به بانوان چادری نمی‌شود

لیلا حسین‌زاده ۵۵ ساله که یکی از صاحبان غرفه‌های فروش انواع پوشاک حجاب و عفاف است، می‌گوید: خریداران در این نمایشگاه از همه اقشار هستند و خرید انواع پوشاک اسلامی تنها محدود به بانوان چادری نمی‌شود چرا که شیک بودن و تنوع انواع پوشاک در این نمایشگاه مورد پسند همگان بوده و میل آنها را برای خرید راغب می‌کند.

کلام پایانی

پس از حدود یک ساعتی حضور در نمایشگاه و تماشای همه غرفه‌ها به سوی خانه راه می‌افتم اما آنچه از این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت این است که نمایشگاه عفاف و حجاب برای معرفی انواع پوشاک مدرن و جدید اما با رعایت موازین اسلامی و ایرانی نقش به سزایی دارد اما نکته‌ای که در این ارتباط باید به آن توجه کرد این است که تنها به حرف نمی‌توان در موضوع رعایت حجاب در جامعه موفق بود بلکه باید به موازات پیشرفت جوامع نوع لباس‌ها نیز با الگوگیری از طرح‌های ایرانی و اسلامی به صورت مد روز طراحی شود تا جوانان را نسبت به استفاده از این نوع پوشش ترغیب کند.

از سویی قیمت‌های بالای این گونه لباس‌ها باعث ناراحتی طرفداران این نوع پوشش شده است و در این ارتباط بسیاری از بانوان می‌گویند چرا مسؤولان در کنار سخن گفتن برای رعایت حجاب نسبت به قیمت و کیفیت این نوع لباس‌ها در جامعه کاری انجام نمی‌دهند و از طرفی برگزاری نمایشگاه‌ها عفاف و حجاب تنها نباید محدود به هفته عفاف و حجاب باشد بلکه باید در طول سال این نمایشگاه‌ها برپا شود تا آخرین مدل‌های پوشاک اسلامی و ایرانی البته به کمترین قیمت عرضه شود.

منبع: خبرگزاری فارس

گزارش از سمیرا محمدی