خطیب جمعه قم مطرح کرد:

شورای عالی انقلاب فرهنگی سند عفاف و حجاب را تصویب کند

شناسه خبر : 79281

1398/04/21

تعداد بازدید : 51

شورای عالی انقلاب فرهنگی سند عفاف و حجاب را تصویب کند
امام جمعه قم گفت: زیرپا گذاشتن ارزش های عفاف و حجاب از سوی مردان و زنان نقطه فروپاشی جامعه ایمانی است؛ نباید این نمادهای اخلاقی و ارزشی را نادیده و کوچک بگیریم زیرا مرزهای اخلاقی و اعتقادی جامعه با همین نمادها شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری کوثر، آیت الله علیرضا اعرافی امروز ۲۱تیرماه در خطبه های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار گردید،با اشاره به جایگاه دهه کرامت گفت: هجرت بزرگ امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) دو شهر مشهد و قم را به دو قطب معنوی و علمی بزرگ مبدل کرد.

وی با تسلیت رحلت  حضرت آیت الله حسینی شاهرودی به هفته عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: امیدواریم سند شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب تصویب شود و اسناد قبلی نیز به خوبی عمل شوند و مردم جامعه نیز در این زمینه فعال تر باشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی  سند عفاف و حجاب را تصویب کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زیرپا گذاشتن ارزش های عفاف و حجاب از سوی مردان و زنان نقطه فروپاشی جامعه ایمانی است؛ نباید این نمادهای اخلاقی و ارزشی را نادیده و کوچک بگیریم زیرا مرزهای اخلاقی و اعتقادی جامعه با همین نمادها شکل می گیرد.

وی گفت: در جایی که از مرزهای قانون عبور می شود، دستگاه های مسئول باید با قاطعیت رفتار کنند و مردم نیز با زبان و عمل خود باید حافظ این جریان باشند؛ همچنین در دستگاه های دولتی باید شاهد رعایت این قوانین مترقی باشیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: قم به عنوان مرکز اندیشه و فکر و معرفت اسلامی و به عنوان شهری با آن دیرینه عظیم و پرفروغ باید نماد اخلاق و عفاف و حجاب برای جهان باشد.

خطیب جمعه قم گفت: راهپیمایی دیروز در حمایت از حجاب که توسط بانوان و صاحبان حجاب پاک و مطهر انجام شد در خور تحسین است.

وی در ادامه به اشاره به اهمیت صیانت از حقوق مردم و مستضعفین جامعه بیان کرد: نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد در شرایط سختی زندگی وظایف سنگین تری دارند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت پرداختن به مساله مالیات گفت: در باب مالیات از یک سو باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و همکاری لازم را در همه بخش ها داشته باشیم تا به اقتصاد بدون نفت و تحصیل مالیات درست و... برسیم؛ باید از تحریم استفاده کنیم و از وابستگی به نفت نجات یابیم؛ البته دستگاه مالیات باید رعایت اقشار ضعیف را داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: تعرض زشت دولت بد سابقه انگلیس را محکوم می کنیم؛ شما یک زمانی دزد سرگردنه آبراه های جهان بودید و هزاران پرونده زشت از شما ثبت شده است؛ این دوره تمام شده است و ملتهای آزاده و نظام اسلامی هرجا که دست جنایت باز کنید دست های شما را قطع خواهد کرد.

وی گفت: آمریکایی های عهد شکن و بد سابقه تاریخی شورای حکام تشکیل دادند و سرشان دوباره به سنگ خورد و همه وجدان های بیدار حق را به ایران اسلامی می دهند؛ بدانید که در به پاشنه قدیمی نمی چرخد و امروز جهان در مقابل مظالم شما مقابله می کند و راه به جایی نمی برید.

امام جمعه قم افزود: شما عهد شکستید و تحریم وتهدیدات را افزایش می کنید ودوباره از مذاکره صحبت می کنید و از منطق بشری و الهی به دور هستید؛ یاوه های اسراییل و مزدوران اهمیتی ندارد؛ این مزدوران پشت پرده پیام می هند که بنشینیم و مشکلات را حل کنید؛ شعله های خشم امت اسلام همه شما خیانت کاران را در بر خواهد گرفت و در کام خود فروخواهد برد.

وی با اشاره شرایط خطرناک شیخ زکزاکی یادآورشد: امروز  خطر جانی متوجه روحانی عزیز ما جناب حجت الاسلام زکزاکی در نیجریه است؛ همینجا عرض می کنیم که حوزه های علمیه و مراجع و ملت بزرگ و رشید ایران نگران شیخ عزیزمان و زندانیان سعودی و بحرین و امت اسلام هستند.

آیت الله اعرافی گفت: صدای رسای مردم قم و طلاب عزیز آفریقا و نیجریه است که در این نماز حضور دارند؛ عواقب هر خطری که متوجه این عالم مبارز شود متوجه ارتش و حکومت نیجریه است؛ مزاج و شرایط جسمی ایشان در شرایط سختی قرار است و امید است که دستگاه دیپلماسی ما نیز به این مساله توجه کند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: اولین محور در بیانیه گام دوم، پارادوکس نظام و انقلاب است؛ اوایل می گفتند که ما نیازی به قانون نداریم که امام با آن مخالفت کردند؛ نظریه دوم آن بود که پس از شکل گیری نظام انقلاب و روحیه مقاومت فراموش شود که اشتباه بود؛ نظریه سوم توسط رهبری موکد شد که میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضادی وجود ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: تمدن غربی انحرافی همه عالم را گرفته و شیوه های زندگی ما در پرتو افکار غیر صحیح شکل گرفته است که باید یافتن روش های نوین و شکافتن همه بن بست ها در جامعه زنده باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اگر روی نظام اسلامی روح انقلابی خود را از دست بدهد حتما سقوط خواهد کرد و این شرایط نیازمند روح جهاد و مقاومت است.

وی گفت: همان گونه که تصور اینکه انقلاب جای نظام را می گیرد غلط بود تصور اینکه یک نظام قانونی نیازمند روحی انقلابی نیست غلط است؛ بسیاری در همین نقطه پای شان لرزید و دچار انحراف شدند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ضرورت استمرار روح و فرهنگ انقلابی در همه قانون گذاری ها و برنامه ریزی ها و اقدامات و فعالیت ها دارای اهمیت است؛ انقلابی بودن به معنای شجاع بودن و شکستن بن بست ها و گام های استوار است.

خطیب جمعه قم در خطبه اول نماز گفت: تغذیه حلال و درست در آینده ما و فرزندان ما موثر است؛ بهداشت و سلامت تغذیه در شخصیت ما و نسل آینده ما موثر است؛ همچنین قوانین اخلاقی و فقهی که بشر به تنهایی از فهم آن عاجز است و شریعت به آنها اشاره دارد، بسیار مهم است.

وی افزود: یک سری از غذاها در روایات ما تحریم شده است که از جمله آنها میتوان به گوشت سگ و خوک و مردار و... اشاره کرد.

عضو جامعه مدرسین  گفت: همانطور که یک میکروب باعث مریضی و آسیب های جسمی در بدن می شود، همان گونه میکروب غصب و حرام و گناه وارد غذای انسان شود دستگاه جسم و بدن و روح انسان را آلوده میکند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: غصب و حرام، اگر در کسب کسی وارد شد، غذایی که از آن کسب تهیه می شود تاثیرات منفی اخروی دارد؛ بسیاری از افراد به حسب همین لقمه های شبهه ناک و حرام، سوابق تاریخی عظیم خود را از دست دادند.

وی گفت: از جمله این افراد می توان به برخی از اصحاب اشاره کرد که به دلیل عدم احتیاط در بهره گیری از بیت المال از اوج به ذلت رسیدند و سوابق عظیم ایمانی آنها نیز مخدوش شد.

خطیب جمعه این هفته قم اظهارکرد: پدر و مادر باید سفره پاک و غذای حلال را برای خانواده خود بچینند و گرنه باید آثار زیانبار خود را تحمل کنند.

مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: اولین اثر غذای حرام به عنوان یک میکروب، قصاوت قلب و تاریکی روح است؛ غذایی که خمس آن را نداده ایم و به حسب غش در معامله و تعدی در اموال به دست آمد از آن پاکی و شفافیت و زلال بودن ساقط می شود و غذای حرام در جسم و جان انسان اثر می گذارد.

وی گفت: غذای حرام حجابی می‏شود که نظر لطف خدا را از انسان بر میگرداند؛ روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که یک لقمه حرام، در واقع خریدن غضب و خشم خدا است.

مدیر حوزه های علمیه  یادآورشد: مکاسب محرمه و کسب های حرام دارای ده‌ها نمونه است؛ اگر بخواهیم لقمهها حلال شود باید کسب حرام از بازارها جمع شود و کل کسبهای شبهه ناک حذف شود.

وی گفت: یک لقمه غذای حرام صدقه و حج و عمره و اعمال صالح انسان را به ضد  آن مبدل می کند.