مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور:

گروه‌های علمی گامی برای هیئت علمی شدن مدارس علمیه خواهران است/ ضرورت تثبیت جایگاه مدیران مدارس

شناسه خبر : 74426

1397/12/19

تعداد بازدید : 27

گروه‌های علمی گامی برای هیئت علمی شدن مدارس علمیه خواهران است/ ضرورت تثبیت جایگاه مدیران مدارس
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه در سال جاری سعی کردیم نسبت بین استاد، مدیر و هیئت امنا شفاف باشد، گفت: گروه‌های علمی در مدارس علمیه خواهران ایجاد کردیم تا نسبت‌ به آموزش‌های فوق‌برنامه مدارس، استادان و سایر امور برنامه‌ریزی کنند و این کار تقریبا گامی برای هیئت علمی شدن مدارس علمیه خواهران خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور ضمن خیر مقدم به مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: اگر بناست حوزه‌های علمیه در کشور رشدی داشته باشند به واسطه‌ تلاش‌هایی است که شما در استان‌ها به کار می‌گیرید.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: در این یک سال که بنده در حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت‌ می‌کنم به‌طبع مشکلات اقتصادی کشور و به طور ناخواسته ما نیز دچار مشکلات بودجه‌ای شدیم و تنها حدود 57 درصد از بودجه حوزه‌های علمیه خواهران در سال 97 در اختیار ما قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم مشکلات مالی نتواند سبب به‌هم‌ریختگی در برنامه‌ها و توقف برنامه‌های مهم حوزه علمیه خواهران شود، تشریح کرد: در انتهای سال 96 حدود 18 میلیارد از هزینه‌های جاری را حذف کردیم و با 13 میلیارد صرفه‌جویی در سال 97 توانستیم از مشکلات ایجاد شده به‌‌خوبی عبور کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه امسال سال رفع نواقص حوزه‌های علمیه خواهران نامگذاری شده بود ابراز کرد: با توجه به استقرار نظام مدرسه‌محور در حوزه‌های علمیه خواهران بنا داشتیم تا کاستی‌های موجود در مدارس و استان‌ها را رفع کنیم و اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه خواهران در شناخت این کاستی‌‌ها تاثیر زیادی داشت.
وی با بیان اینکه استادان، مدیران و هیئت امنا باید در اداره مدارس نقش داشته باشند عنوان کرد: پیش از این مدارس علمیه خواهران با بیش از 255 واحد درسی پنهان و آشکار از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران اداره می‌شد اما ما واحدها را به 192 واحد تقلیل دادیم و برنامه‌ریزی برای یک ساعت آزاد شده در هر روز را به مدارس واگذار کردیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به اینکه در سال جاری سعی کردیم نسبت بین استاد، مدیر و هیئت امنا شفاف باشد، اظهار کرد: گروه‌های علمی در مدارس علمیه خواهران ایجاد کردیم تا نسبت‌ به آموزش‌های فوق‌برنامه مدارس، استادان و سایر امور برنامه‌ریزی کنند و این کار تقریبا گامی برای هیئت علمی شدن مدارس علمیه خواهران خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه خواهران یک نهاد دانش‌بنیان است بیان کرد: تصمیم‌گیرندگان یک نهاد دانش‌بنیان باید دانشمندان و محققان باشند و به همین منظور در نظام مدرسه سهم استادان را در تصمیم‌گیری بیشتر کردیم.
وی با تأکید بر حفظ برند علمی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: علم و استانداردهای علم تعریف دارند، نباید یک مدرسه سطح ۳ توسط کسی که مدرک سطح ۳ دارد اداره شود، به‌همین منظور بورسیه‌های تحصیلی را مطرح کردیم و با وجود مشکلات مالی زیاد برای این کار بودجه خوبی در نظر گرفتیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: برنامه‌ حمایتی ما از هیئت امنا به‌گونه‌ای بود که زمینه و درآمدهای پایداری برای مدارس ایجاد کنیم تا هیئت امنا توسط این منابع پایدار منابع مالی مدارس علمیه خواهران را تأمین کنند، سعی ما بر این است که حدود 10 درصد از بودجه سالانه عمرانی خود را به منابع پایدار اختصاص دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه منابع پایدار، وقف و وجوهات شرعی می‌تواند تا حدودی نیاز ما را در بودجه حوزه برطرف کند، خاطرنشان کرد: مستقل کردن حوزه‌های علمیه از دولت وظیفه ماست و باید تمام تلاش خود را در این راه انجام دهیم، حتی اگر دولت بودجه زیادی برای حوزه‌های علمیه در نظر می‌گرفت نیز باید به سمت استقلال حوزه‌های علمیه گام برداریم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تشریح کرد: مدارس علمیه خواهران به‌ویژه در استان‌های محروم توان مالی زیادی ندارند و ما باید تمام تلاش خود را برای ایجاد منابع پایدار و تقویت منابع مالی در این مناطق به کار گیریم.
وی با تأکید بر ضرورت تثبیت جایگاه مدیران مدارس علمیه خواهران ادامه داد: در این مسیر رابطه میان هیئت امنا و مدیران مدارس باید منظم و صحیح باشد، نباید هیئت امنا جایگاه مدیران مدارس را متزلزل کند و تغیرات در مدیریت‌ مدارس باید با یک دلیل موجه انجام شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ابراز کرد: مدیران استانی باید در جایی که تشخیص می‌دهند به استقرار و ضوابط مدارس علمیه خواهران ضربه‌ای وارد می‌شود نقش‌آفرینی کرده و با این مسئله مقابله کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: هیئت امنا نقش مهمی در حوزه‌های علمیه خواهران داشته و باید از آن‌ها در اثرگستری حوزه‌های علمیه خواهران در کشور استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به تغیراتی که در 190 واحد درسی مدارس علمیه خواهران ایجاد شد بیان کرد: روزانه یک ساعت درسی در اختیار مدارس قرار گرفته است و مدیریت‌های استانی برای این یک ساعت باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.
وی تشریح کرد: در نظام نوین آموزشی ساعات فرهنگی مدارس را حذف کردیم اما در همان ۱۹۰ واحد، درس‌هایی در قالب مسائل فرهنگی در نظر گرفتیم، ساعات پژوهشی حذف شده نیز با اضافه کردن چند ساعت فعالیت پژوهشی به برخی از دروس جبران شد تا طلاب در کنار آموزش یک درس، مسائل پژوهشی را نیز فرا بگیرند، در همین راستا پایان‌نامه سطح دو حذف و نوشتن‌ مقاله با نظارت یک استاد جایگزین آن شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه در نگاه مدرسه‌محور باید مدیران استانی و مدارس سهم بیشتری برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های علمیه خواهران داشته باشند، افزود: در نظام مدرسه محور مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سیاست‌گذاری می‌کند و سند توسعه حوزه‌های علمیه خواهران به مدیریت‌های استانی واگذار می‌شود.
مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: برای توانا‌شدن خواهران طلبه در زمینه پژوهش مرکز مشاوره پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران را ایجاد کردیم و طلاب برای پژوهش‌های خود در رشته‌های مختلف می‌توانند از این مرکز بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای اثرگذاری بیشتر طلاب حوزه‌های علمیه خواهران با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها همکاری‌هایی داشتیم، همچنین با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داشتیم اولین مرکز تربیت مدرس حوزویان با حضور طلاب خواهر نیز ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه ما باید حوزه علمیه خواهران را به یک حوزه سرزنده و شاداب تبدیل کنیم تشریح کرد: حوزه اگر در این مسیر قرار بگیرد می‌تواند در به ثمر رساندن رسالت‌های خود امیدوار باشد و هرچه در این مسیر ناتوان باشیم جریان‌های معاند اسلام و نظام اسلامی بیشتر به ما ضربه می‌زنند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: یکی از اسباب‌ بالندگی حوزه مهذب بودن آن است، یعنی تمام روابطی که در نهاد ما صورت بگیرد باید اخلاقی و با طهارت باشد، سازمان ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تعدیل نیرو به کار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب خط قرمز حوزه بالنده است عنوان کرد: حوزه اگر خنثی بوده و نتواند سبب غیض دشمنان اسلام و انقلاب شود هیچ ارزشی ندارد، البته حوزه قطعا در این مسیر نباید باشگاه جریان‌های سیاسی باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران باید کارآمدی خود را ثابت کرده و مرجع محکمی برای پاسخگویی به دیدگاه فمینسم باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به مردمی، مستقل و بهره‌ور بودن حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: اگر ما به مردم نزدیک نباشیم دیگر حوزه بالنده نیستیم، ما باید نسبت به ذائقه مردم توجه داشته و ارتباط مردمی خود را حفظ کنیم، ما باید در عین حالی که حامی نظام هستیم از مردمی‌ترین اقشار کشور باشیم.
وی با بیان اینکه حوزه بالنده باید اندیشه‌ورز باشد افزود: برنامه ما این است که سازمان خود را به یک نهاد دانش‌بنیان تبدیل ‌کنیم، تقسیمات سازمان‌‌های دیگر بر اساس فعالیت‌ها صورت می‌گیرد اما تقسیمات یک سازمان دانش‌بنیان بر اساس دانش انجام می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید دانش محور و اندیشه‌ورزان تصمیم‌گیردنگان یک نهاد دانش‌بنیان باشند تصریح کرد: حدود سه رشته دانش‌بنیان طراحی کردیم که مدیریت‌ آن‌ها با اندیشه‌ورزان و دانشمندان است و این یک گام مهم برای رسیدن حوزه علمیه به مرجعیت علمی مسائل زنان است.