استاد حوزه:

معرفت و شناخت نفس پر منفعت‌ترین شناخت‌ است

شناسه خبر : 68811

1397/09/12

تعداد بازدید : 18

معرفت و شناخت نفس پر منفعت‌ترین شناخت‌ است
حجت الاسلام والمسملین ضیایی استاد حوزه، معرفت و شناخت نفس را پر منفعت‌ترین شناخت‌ها بیان کرد و گفت: اگر انسان نفس خود را بشناسد به شناخت خداوند نائل می‌شود.

به گزارش خبر گزاری کوثر از تهران، حجت الاسلام والمسملین ضیایی استاد درس اخلاق در مدرسه علمیه کوثر ورامین تهران بیان کرد: خداوند همه مخلوقات را برای انسان آفرید.

استاد حوزه افزود: انسان فطرتا خود را دوست دارد و این دوست داشتن به قدری شدید است که انسان در قیامت برای نجات خود حاضر می‌شود همه عزیزانش را فدا کند.
حجت الاسلام والمسملین ضیایی خودشناسی را لازمه رسیدن انسان به سعادت دانست و اظهار داشت: انسان کمال‌جو است و به سوی کمال حرکت می‌کند از این رو گاهی کمال را در مسیر تباهی می‌بیند و در مسیر ضلالت گام برمی‌دارد و گاهی نیز کمال را در سعادت اخروی جستجو می‌کند و در مسیر لقاء الله به سعادت ابدی دست می‌یابد.
استاد حوزه علمیه معرفت و شناخت نفس را پر منفعت‌ترین شناخت‌ها بیان کرد واظهار کرد: اگر انسان نفس خود را بشناسد به شناخت خداوند دست خواهد یافت اما در شناخت نفس باید برخی نکات رعایت شود.
وی شناخت نفس را بسیار دشوار دانست و گفت: نفس مجرد است و به قدری شناخت آن سخت و دشوار است که خداوند به رسول خود می‌فرماید: اگر از تو درباره نفس سوال پرسیدند بگو نفس به عالم ملکوت تعلق داشته و از سمت خداوند متعال است.
حجت الاسلام والمسملین ضیایی بیان کرد: در زمینه خودشناسی ابتدا انسان باید بداند از کجا آمده است و به کجا خواهد رفت؛ انسان‌های معادباور اهل طغیان و انجام معصیت نیستند چون می‌دانند که عالم هستی هدف دارد و نباید خود را رها کند.
استاد حوزه با بیان اینکه روح با جسم متفاوت است اما لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: جنس روح برخلاف جسم خاکی از جنس ملائکه است.
وی با تاکید بر اینکه انسان باید غبار طبیعت را از نفس پاک کند، تصریح کرد: انسان با طهارت نفس، عالم خواب و کسب علم می‌تواند خود را بشناسد، علم باید با تزکیه نفس و اجتناب از صفات ناپسند همراه باشد تا خودشناسی حاصل شود.
حجت الاسلام والمسملین ضیایی خاطر نشان کرد: نزدیک‌ترین راه برای شناخت نفس، شناخت ضد نفس است و ضد آن همان خلق و خوی وحشی است که گاهی انسان‌ها به آن دچار می‌شوند. انسان اگر با نور انس بگیرد از ظلمت و تاریکی رها می‌شود اما اگر از نور فراری باشد ظلمت او را احاطه کرده خلق و رفتارش وحشی می‌شود.