گفتگو با رئیس مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران:

کلاس های آموزش زبان برای طلاب غیر حضوری برگزار می‌شود

شناسه خبر : 68366

1397/08/26

تعداد بازدید : 14

کلاس های آموزش زبان برای طلاب غیر حضوری برگزار می‌شود
اشاره: با پیشرفت علم و تکنولوژی شرایطی فراهم شده است تا افراد علاقه مند به تحصیل و تهذیب که شرایط حضور فیزیکی در کلاس های درس را ندارند، بتوانند به این فعالیت بپردازند.

آموزش غیر حضوری یا آموزش از راه دور روش غیر مستقیم آموزشی نظام مندی است که بر اساس جدایی جغرافیایی معلم و فراگیر استوار است، در این روش روابط آموزشی میان استاد و فراگیر بر پایه استفاده از فناوری های نوین شکل می گیرد.
در همین راستا مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با راه اندازی مرکز آموزش های غیر حضوری شرایطی را فراهم کرده است تا طلاب علاقه مند به تحصیل که شرایط حضور مستمر در کلاس های درس را ندارند، بتوانند از دوره های غیرحضوری و مجازی برای ادامه تحصیل استفاده کنند.
به منظور آشنایی با فعالیت های این مرکز با حجت الاسلام والمسلمین قندی رئیس مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران گفت وگویی در خصوص فعالیت های این مرکز، اهداف، برنامه ها و ... انجام داده ایم؛ که مشروح آن از نگاه خوانندگان می گذرد:
 لطفا توضحیاتی در خصوص زمینه فعالیت مرکز آموزش های غیر حضور بفرمایید.

از مهر ماه سال 95 کلیه امور آموزشی، فرهنگی و پژوهشی طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران به مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران واگذار شد. امروزه مجموعه کارهای آموزشی حوزه های علمیه خواهران اعم از انتخاب واحدها و برگزاری امتحانات و اعلام نمرات و همچنین فعالیت های مربوط به پژوهش و تحقیقات و فعالیت های فرهنگی طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران زیر نظر مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران انجام می شود.
با توجه به اینکه بیش از 5 هزار طلبه جاری و تعدادی طلبه غیر جاری زیر نظر مرکز آموزش  های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران فعالیت می کنند، برای سهولت در عملکرد این طلاب سعی کردیم زیرساخت های سامانه های اینترنتی و فضای مجازی خود را بهتر کنیم و خوشبختانه امروزه طلاب غیرحضوری تمام فعالیت های خود را از طریق فضای مجازی انجام می دهند.
در طول این مدت با هماهنگی هایی که با معاونت آموزش و مرکز فناوری حوزه های علمیه خواهران صورت گرفت موفق شدیم در تابستان امسال تقویم اجرایی تمام فعالیت های طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران را تنظیم کنیم تا طلاب غیرحضوری به خوبی بدانند در طول سال  تحصیلی باید بر اساس چه برنامه  ای فعالیت های خود را در مدت زمان مشخص شده انجام دهند.
طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران راه روشنی را در زمینه فعالیت های آموزشی پیش رو دارند زیرا زیرساخت  ها و برنامه ریزی های مناسبی برای آن ها ایجاد شده است، از نظر فعالیت های پژوهشی نیز که مربوط به تحقیقات و مقالات طلاب خواهر است به خوبی  برنامه ریزی داشته ایم.
کلاس های کارگاهی نیز برای طلاب حوزه های علمیه خواهران برای تقویت مهارت های آن ها در سراسر کشور برگزار می شود که ما این کارگاه ها را از طریق فضای مجازی برای طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران برگزار می کنیم، فعالیت های فرهنگی و همچنین پیگیری پایان نامه های طلاب نیز توسط مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران انجام می شود.
به نظر می رسد که با تلاش هایی که برای بالابردن توانایی طلاب حوزه های علمیه خواهران در استفاده از فضای مجازی صورت گرفته است خواهران طلبه در انجام امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود با مشکل زیادی روبرو نباشند.

تاکنون چه برنامه های آموزشی در کنار فعالیت های درسی برای طلاب غیرحضوری داشته اید؟
مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران در کنار فعالیت هایی که برعهده داشته به برگزاری کلاس های آموزش زبان انگلیسی، عربی و اسپانیایی در فضای مجازی پرداخته است که با استقبال طلاب نیز روبرو شده است.
با فراهم شدن زیرساخت های فنی و برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، امکان برگزاری دوره های پودمانی برای استادان حوزه های علمیه خواهران وجود دارد، همچنین ما در گذشته نمی توانستیم با طلابی که می  خواستند برای یک واحد درسی مهمان یک مدرسه دیگر شوند موافقت کنیم و امروز با وجود زیرساخت های فضای مجازی این امکان برای ما فراهم شده است.
همچنین تلاش کردیم که برای طلبه های حضوری که در میان سال تحصیلی با مشکلاتی روبرو می شوند و نمی  توانند تحصیلات خود را به صورت حضوری ادامه دهند با همکاری معاونت آموزش ساز و کاری ایجاد کنیم که به صورت غیرحضوری به تحصیل خود ادامه داده دهند.
همچنین امکان ارائه دروس برای کسانی که در خارج از کشور حضور دارند و متقاضی تحصیل در حوزه های علمیه خواهران هستند نیز فراهم شده است، البته برای این افراد در جامعه المصطفی نیز امکان تحصیلات دینی فراهم شده است.

در رابطه با طلاب جاری و غیر جاری توضیحاتی ارائه دهید؟
طلاب جاری طلابی هستند که وضعیت راکدی نداشته و مجوز تحصیل را دارند و طلاب غیر جاری کسانی هستند که به دلایلی مانند مشروط شدن و گذشتن سنوات تحصیلی بیش از اندازه و انتخاب واحد نکردن مجوز تحصیل ندارند و با شرایطی مانند اعطای سنوات و رفع مشروطی دوباره تبدیل به طلاب جاری می شوند، در مجموعه مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران تا زمانی که طلبه انتخاب واحد نکرده است نمی تواند در کلاس های اینترنتی و آموزش های غیرحضوری شرکت کند.
در حال حاضر تقریبا برای تمام واحدهای درسی طلاب حوزه های علمیه خواهران آموزش های اینترنتی و بسته های آموزشی فراهم شده و طلبه هایی که از این بسته های آموزشی استفاده می کنند پس از اینکه به سوالات پایان درس پاسخ  دادند می توانند ساعت درسی بعدی را مشاهده کنند، این امر کمک می کند که طلاب بوسیله این خودآزمایی ها کتاب های درسی را بیشتر بفهمند.

آیا دروس برخط نیز برای طلاب غیرحضوری ارائه می دهید؟
از دیگر فعالیت های مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران برگزاری کلاس های کمک آموزشی برخط برای طلاب غیرحضوری بوده است و در این کلاس ها طلبه ها به صورت برخط اشکالات و سوالات خود را با استادان حوزه های علمیه خواهران در میان می گذارند.
آموزش های این مرکز برای طلاب غیرحضوری عمدتا به صورت برون خط ارائه می شود و درس هایی که به صورت کارگاهی و روشی است به صورت برخط به طلاب آموزش  داده می شوند .

چه نظارتی بر آموزش های مجازی درس های طلاب غیرحضوری وجود دارد؟
نظارت بر تدریس استادان مرکز آموزش های غیرحضوری به صورت جدی وجود دارد و پس از گذشت چند مدت تمام دروس آموزش های غیرحضوری بازبینی می شود و اگر نیاز به رفع اشکال یا تولید جدید آموزشی احساس شود این کار را انجام خواهیم داد.
با همکاری هایی که با معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران داشتیم اگر در سال های جدید تغیراتی در کتاب های درسی صورت بگیرد، بسته ها و آموزش های جدید در اختیار مرکز آموزش های غیر حضوری قرار داده می شود.
با مرکز نشر هاجر نیز همکاری های بسیار خوبی صورت گرفته است و طلاب حوزه های علمیه خواهران می توانند از طریق اینترنت و سامانه مخصوصی که ایجاد شده، کتاب های مورد نیاز خود را با تخفیفات ویژه از مرکز نشر هاجر تهیه کنند.
همچنین برای تحکیم و ارتقای اخلاقی و همچنین تعالی تهذیب طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران نیز فعالیت هایی صورت گرفته و درس ها و برنامه های اخلاقی برای طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران ارسال می شود.
در زمینه فعالیت های اعتقادی نیز سعی کردیم دوره های پودمانی مهدویت با همکاری دیگر موسسات حوزوی برگزار کنیم که مورد استقبال طلاب غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران نیز قرار گرفت.
یک فعالیت بسیار خوب که در سال گذشته صورت گرفت پخش برخط درس اخلاق آیت الله مکارم شیرازی برای طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران بود که با هماهنگی با بیت این مرجع تقلید انجام شد.
ایجاد ارتباط میان طلاب و سایت های مراجع عظام در برنامه ریزی های فرهنگی مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران پیش بینی و اجرایی شده است.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که طلاب غیر حضوری از آنجایی که تحصیلات خود را از طریق فضای مجازی ادامه می دهند، آشنایی و مهارت بسیار خوبی برای فعالیت در فضای مجازی پیدا می کنند و ما سعی کردیم که این مهارت ها را ارتقا دهیم چرا که ارتقای این مهارت ها موجب می شود که طلابی توانمند در عرصه فعالیت های تبلیغی و علمی در فضای مجازی داشته باشیم.

پیرامون طلاب و فارغ التحصیلان مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران توضیحاتی ارائه دهید؟
حدود 150 نفر از طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران را کارکنان و استادان تشکیل می دهند، بخشی از طلاب غیرحضوری فارغ التحصیل شده و در پایان شهریور سال جاری نیز بیش از 400 نفر پایان نامه های خود را ارائه و از آن ها دفاع می کنند تا تعداد فارغ التحصیلان غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران افزایش یابد.
تا کنون همواره تلاش ما بر این بوده تا شرایطی را فراهم کنیم که طلاب حوزه های علمیه خواهران بتوانند با مدیریت زمان و امکانات در هرصورتی پیگیر تحصیلات خود باشند و از تحصیل عقب نمانند.
ارتباط طلاب غیرحضوری با مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران از دو طریق صورت می گیرد که راه اول به وسیله انجمن های ایجاد شده توسط مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران است و این انجمن ها با توجه به موضوعات و عناوینی که دارند پاسخگوی مشکلات و مراجعت و مشاوره های تحصیلی طلاب غیر حضوری هستند.
سعی ما بر این بوده است که طلاب برای انجام کارهای خود نیاز به حضور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و یا هر مکان دیگری نداشته باشند و زیرساخت ها برنامه ریزی ها و آموزش های توجیهی نیز در نظر گرفتیم که طلاب، توانایی مواجهه با تمام مسائل آموزشی و فرهنگی را داشته و حتی نیازی به مشاوره و مراجعه به انجمن ها نداشته باشند.

برنامه ریزی ها و هماهنگی های مرکز آموزش های غیرحضوری با دیگر مجموعه های حوزه های علمیه خواهران چگونه بوده است؟
یک نکته بسیار خوبی که در طول این مدت صورت گرفته، ایجاد هماهنگی قوی میان مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران، مدیریت های استانی و مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور است و تمام مدارس علمیه اطلاعات کافی پیرامون طلاب غیرحضوری و دروس انتخابی آن ها برای شرکت  در امتحانات در اختیار دارند و برگزاری امتحانات برای این طلاب بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد، تمامی مدارس علمیه خواهران می دانند که در چه زمانی چه تعداد طلاب برای امتحان هر درس باید حضور پیدا کنند.
ما برای انجام این فعالیت ها که نیازماند به مراجعه حضوری است، هماهنگی های خوبی با مدارس علمیه خواهران و مدیریت های استانی داشته ایم، از جمله فعالیت های دیگری که به حضور طلاب نیاز دارد پذیرش طلاب غیرحضوری است که این امر نیز با هماهنگی مدارس علمیه خواهران انجام می شود.

مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران در خصوص راهبرد مدرسه  محوری چه فعالیت هایی را انجام داده و چه برنامه هایی در نظر دارد؟
مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران در حقیقت یک مدرسه کشوری است که وسعت زیادی دارد و یک مدرسه ویژه میان مدارس علمیه خواهران کشور محسوب می شود، همچنین مدیریت سازمانی خود را نیز باید داشته باشد و هم در سطح مدارس و هم در سطح مدیریت حوزه های علمیه خواهران مورد مقایسه و سنجش قرار می گیرد.
مرکز آموزش  های غیرحضوری همواره ارتباط بسیار خوبی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران داشته و در گذشته نیز زیر نظر معاونت آموزش این مرکز بوده است، امروزه نیز مدرسه محوری در این مرکز به عنوان یک اصل در تعامل با مجموعه های مختلف حوزه های علمیه خواهران در ستاد و صف در نظر گرفته می شود.
از مرکز فناوری، معاونت آموزش و همچنین معاونت اداری مالی حوزه های علمیه خواهران به عنوان مجموعه های نزدیک با مرکز آموزش های غیرحضوری تشکر می کنم که همکاری های بسیار خوبی در طول این مدت با ما داشتند.

آمار پراکندگی طلبه های غیرحضوری در استان های مختلف کشور به چه صورت است؟
طلبه های مرکز آموزش های غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران به عنوان طلبه های قم معرفی شده و تحت نظر هیچ  یک از استان ها نیستند اما از این جهت که طلبه باید برای امتحانات در یک مدرسه علمیه خواهران حضور یابد، قابلیت رصد پراکندگی طلاب وجود دارد که در گذشته انجام می شد اما از آن جایی که این رصد کردن نیازمند برخی از زیرساخت ها است، مدتی است که آماری از پراکندگی طلاب غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران در استان های مختلف کشور در اختیار نداریم.
مدیریت های استانی می توانند طلبه های غیرحضوری را شناخته و با آن ها ارتباط  های لازم برای فعالیت های فرهنگی و تبلیغی را داشته باشند، مرکز آموزش های غیرحضوری نیز می تواند تعداد طلاب غیرحضوری در استان های مختلف را احصا کند اما در حال حاضر آمار دقیقی از این پراکندگی ندارد.

آموزش غیرحضوری طلاب خواهر در سطح سه به چه صورت است؟
در حال حاضر مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران در سطح سه تنها سه رشته فقه و اصول، تفسیر و تاریخ را ارائه کرده و تنها مجوز این سه رشته را از شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران دریافت کرده است.
طلاب سطح سه حوزه های علمیه خواهران نیز به شرطی می توانند در این سه رشته به صورت غیرحضوری تحصیل کنند که در نزدیکی محل سکونت آن ها مدرسه علمیه خواهرانی وجود نداشته باشد که این رشته ها در آن تدریس شود، شرط دیگری که برای تحصیل غیر حضوری در سطح سه حوزه های علمیه خواهران وجود دارد این است که معدل نهایی سطح دو طلبه باید بیش از 17 شده باشد، تحصیل غیرحضوری در سطح سه در مقایسه با تحصیل حضوری، تفاوت هایی با آیین نامه سطح دو دارد.
در مجموعه مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران قوانین، آئین نامه ها و قواعد  اجرایی معاونت های مختلف حوزه های علمیه خواهران عینا اجرا می شود و کاملا سعی شده که در همه امور هیچ تخطی از آئین نامه های اجرایی معاونت ها صورت نگیرد و همین امر سبب شده است تا مرکز آموزش های غیرحضوری نه  تنها به عنوان یک مجموعه  تحصیلی بلکه به عنوان یک مجموعه که می تواند تاثیر تصمیمات مسئولین مرکز را به خوبی رصد کند شناخته شود.

اگر نکته خاصی مانده است، بفرمایید.
مجموعه مرکز آموزش های غیرحضوری توانسته میزان قوت و ضعف همچنین کاستی ها و توانمندی های بخش های مختلف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را به آن ها ارائه دهد و همین مسئله سبب شده است که برخی از مجموعه های محتوایی حوزه های علمیه خواهران نیز تغیراتی در عملکرد خود ایجاد کرده و روند رو به رشد بیشتری داشته باشند.