مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس:

وجوب روزه به دلیل حرکت انسان‌ها به سمت تقوای الهی است

شناسه خبر : 61104

1397/03/18

تعداد بازدید : 26

وجوب روزه به دلیل حرکت انسان‌ها به سمت تقوای الهی است
مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به عبارت «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» در آیه 183 سوره بقره به بیان فلسفه روزه از دید قرآن پرداخت و گفت: در این آیه خداوند متعال از لام علت استفاده کرده است و لذا وجوب روزه به دلیل حرکت انسان‌ها به سمت تقوای الهی است.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «آیت‌الله علی شیخ موحد»، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس در نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان فارس برگزار شد، بیان کرد: آیات 183 تا 185سوره بقره که مطالب بسیار متنوع و مهمی در آن نقل شده، از آیاتی هستند که به‌نظر می‌رسد به‌صورت یکجا نازل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسئله روزه تنها در اسلام نبوده و در دیگر ادیان نیز بوده است، گفت: روزه نه‌تنها در اسلام، که در ادیان دیگر نیز وجود داشته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس به تشریح فلسفه عبادت روزه پرداخت و با اشاره به اینکه مادیون فلسفه روزه را فیزیک بدن ذکر کرده‌اند، بیان کرد: از دید مادیون پس از مدتی غذا نخوردن، مواد زائد بدن تحلیل می‌رود و دستگاه گوارش بدن تصفیه می‌شود.

وی با اشاره به عبارت «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» در آیه 183 سوره بقره به بیان فلسفه روزه از دید قرآن پرداخت و افزود: در این آیه خداوند متعال از لام علت استفاده کرده است و لذا وجوب روزه به دلیل حرکت انسان‌ها به سمت تقوای الهی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به دیدگاه عده‌ای که لزوم مسئله روزه را فیزیک بدن می‌دانند، گفت: با توجه به اینکه مصادیق تقوا از مهم‌ترین مسائل قرآن است و یکی از مصادیق تقوا، توجه به بدن است، لذا ضرر به بدن در اسلام حرام و خلاف تقوا است و می‌توان گفت این دیدگاه اشتباهی نیست، اما سخن قرآن، جامع‌تر است و سیاق این آیه تنها تکیه بر فیزیک بدن ندارد و مسئله‌ای مهمتر یعنی معنویت و قرب به مبدا را بیان می‌کند.

آیت‌الله شیخ موحد با بیان اینکه قرب به مبدا نفس تقواست و نتیجه تقوا نیست، عنوان کرد: انسانی که از نظر جسمانی و روحانی تقوا را رعایت می‌کند، قرب به مبدا پیدا خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به آیه 28 سوره فرقان، بیان کرد: از نشانه‌های تقوا این است که انسان بداند با چه کسی دوست شود و از از چه کسانی دور باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: انزال در لغت به معنای نازل کردن دفعی و تنزیل به معنای نازل کردن تدریجی است، در قرآن مجید نیز هر جا که سخن از اصل قرآن به میان است از عبارت انزال استفاده شده است.

آیت‌الله شیخ موحد درباره نامگذاری قرآن کریم گفت: اسم قرآن را خداوند متعال برای این کتاب آسمانی نامگذاری کرده است.

1007