در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس س یزدانشهر بیان شد:

با غیر زبان، مردم را به دین خدا دعوت کنید

شناسه خبر : 58381

1397/01/26

تعداد بازدید : 69

با غیر زبان، مردم را به دین خدا دعوت کنید
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: روش عملی برای دعوت به سوی خدا مرتبه ای بالا تر از روش علمی است آنجا که می فرماید: «کونوا دعاه الناس به غیر السنتکم»، یعنی با غیر زبان، مردم را به دین خدا دعوت کنید و این بدان معنی است که وقتی مردم یک عالم دینی را می بینند به یاد خدا بیافتند.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، نشست اخلاقی ویژه اساتید و کادر با موضوع «الگوهای تربیتی»باسخنرانی«حجت الاسلام یحیی مسعودی نژاد»،استاد اخلاق در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار شد.

حجت الاسلام مسعودی نژاد با اشاره به اینکه علم همیشه نمی تواند هدایتگر باشد گفت: همه ما نیازمند این هستیم که موعظه شویم، همانطور که انبیاء الهی هم بارها از دیگران می خواستند که ایشان را موعظه کنند و این نشان می دهد که مساله موعظه و نصیحت، ربطی به افراد و جایگاه آنها ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه یاداور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) که علم اولین و آخرین هستند و نیازی به موعظه نداشتند، به خاطر اینکه اثری که در شنیدن وجود دارد در علم و آگاهی نیست، به جبرئیل می فرمودند: «عظنی یا جبرائیل»، یا حضرت علی(ع) که به اباذر می فرمودند: ای اباذر مرا نصیحت کن و در روایت نیز آمده که: (احی قلبک) با موعظه قلبت را زنده نگه دار و حتی یکی از اسامی قرآن موعظه است، یکی در سوره یونس آیه 57 آنجا که می فرماید: «یا ایها الناس قد جائکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی ورحمه للمومنین» و دیگری در آیه 138 سوره آل عمران که می فرماید: «هذا بیان للناس وهدی وموعظه للمتقین»، در هر دو جا خداوند بیان می دارد که هدف قرآن این است که انسانها را موعظه کند.

وی با اشاره به اهمیت نقش علما در دوران غیبت افزود: در روایتی از امام هادی(ع) چهار وظیفه علمای شیعه در زمان غیبت بدین گونه بیان شده است«لولا من یبقی بعد غیبته قائمکم(ع) من العلماء الداعین الیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عبادالله من شباک ابلیس و مردته من فخاخ النواصب لمابقی احد الا ارتد عن دین الله و لکنهم الذین یمسکون ازمة قلوب ضعفاء الشیعة کمایمسک صاحب السفینة سکانها، اولئک هم الافضلون عندالله عزوجل»

وی افزود: امام هادی (ع)، علماء را به سکان دار کشتی تشبیه می کنند و می فرمایند: علمایی که در عصر غیبت وظیفه رهبری دین را دارند مانند ناخدای کشتی هستند که سکان را در دست گرفته اند و خود و یکسری از افراد را در تلاطمات روزگار و حوادث آخر الزمان حفظ می کنند و به مقصد می رسانند.

حجت الاسلام مسعودی نژاد گفت: امام هادی (ع) برترین افراد نزد پروردگار را علمایی معرفی می کنند که به این چهار وظیفه عمل کنند (اولئک هم الافضلون عندالله).

وی در ادامه اولین وظیفه علمای عصر غیبت را «الداعین الیه» دعوت کننده به سمت خدا دانست و گفت: اولین رسالت یک عالم و یک رهبر و یک استاد حوزه علمیه این است که مردم را به سوی خدا دعوت کند و این دعوت می تواند به روشهای مختلف علمی و عملی باشد.

استاد اخلاق افزود: روش علمی یعنی اینکه با احادیث و روایات متعدد مردم را به سوی خدا بخواند و روش عملی مرتبه ای بالا تر از روش علمی است آنجا که می فرماید: «کونوا دعاه الناس به غیر السنتکم»، یعنی با غیر زبان، مردم را به دین خدا دعوت کنید و این بدان معنی است که وقتی مردم یک عالم دینی را می بینند به یاد خدا بیافتند.

وی با تاکید بر نقش حساس علما افزود: توجه داشته باشید که گاهی بین طلاب و قشر دینی جامعه به خاطر رفتار غلط، دین زدایی، بیشتر از دعوت به دین وجود دارد. اینکه قشر مذهبی تا چه اندازه از مظاهر دنیوی مانند ورزش، تفریح و دریا استفاده می کنند و با توجه به اینکه قشر مذهبی کمتر اهل اینگونه تفریحات سالم هستند قشر غیر مذهبی پر رنگ تر می شود و در نتیجه آن، چهره دین، به یک چهره ای تبدیل می شود که مخالف با هر گونه شادی و تفریح سالم است و افراد دین مدار متهم می شوند به افراد گوشه گیر و تارک دنیا بنابراین گرایش به سمت دین خود به خود کم می شود.

وی یادآور شد: خداوند در این آیاتی از قران اشاره می کند که تمام زینت ها و نعمت های دنیوی برای استفاده قشر مذهبی نیز آفریده شده و تصریح می کند در قیامت فقط مختص مومنان است، به طور مثال وقتی که فرزند یک طلبه می بیند که پدر و مادرش اهل مظاهر دنیوی نیستند آرزو می کند کاش پدر و مادرش اشخاص دیگری بودند.

استاد حوزه علمیه تصریح نمود: دعوت به سمت خدا را باید از منزل خود شروع کنیم به طور قطع اگر ما نقش راهبری را در منزل خود خوب اجرا نکنیم در جامعه اسلامی اصلا نخواهیم توانست مردم را به سوی خدا دعوت کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی که خداوند بارها و بارها تاکید فرموده اند (...قل سیروا فی الارض..)  خوب است که همانطور که به سفرهای زیارتی مشرف می شویم به سفرهای سیاحتی نیز برویم، چرا که وقتی قشر مذهبی میدان را خالی کنند خود به خود قشرهای دیگر پررنگ تر ظاهر می شوند و در نتیجه دعوت به دین کمتر خواهد شد و این فاصله گرفتن از دین است.

استاد اخلاق حوزه دومین وظیفه علماء را «الدالین علیه» دانست و گفت: طلبه باید دست مرید خود را بگیرد، با خود همراه کند و به مقصد برساند .

حجت الاسلام مسعودی نژاد با اشاره به دشوار بودن نقش علما و اساتید حوزه علمیه در دوران غیبت اظهار داشت: امروز که در دوران غیبت هستیم مثل دوران غیبت حضرت موسی(ع) است که در آن چهل روز هنرمند غیر ارزشی به اسم سامری در امت حضرت موسی(ع) انشقاقی ایجاد کرد که در عرض چهل روز نیمی از ملت حضرت گوساله پرست شدند و هم اکنون ولی عصر(عج) هزار و اندی سال است که در پرده غیبت به سر می برد و به جای یک سامری هزاران سامری وجود دارند که با ابزارهای گوناگون در صدد این هستندکه مردم را بی دین کنند و اگر ما به وظیفه خود که همان بصیرت افزایی است عمل نکنیم آسیبی به مراتب بدتر از آسیبی که به قوم حضرت موسی(س) وارد شد در انتظار ماست.

وی سومین وظیفه علما را دفاع مستمر از دین و تبلیغ دانست و گفت: « و الذابین عن دینه بحجج الله» دلیل اینکه از یک عالم فرهیخته باعنوان ذابین نام برده شده این است که یک عالم نیز در دفاع از دین و تبلیغ باید مستمر باشد.

استاد اخلاق چهارمین وظیفه عالمان دین در زمان غیبت را «المنقذین لضعفاء عبادالله» دانست و گفت: بسیاری از افراد مستضعف فکری هستند و به خاطر این ضعف فکری بیشتر دچار انحرافات دینی مانند گرایش به فرقه های مختلف می شوند و این وظیفه من و شماست که مثل یک نجات غریق دست آنها را بگیریم و از غرق شدن در اینگونه انحرافات نجات دهیم.