مدیرکل امور تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران

استان فارس رتبه هشتم مسابقات سیر مطالعاتی در کشور را بدست آورد

شناسه خبر : 57713

1396/12/23

تعداد بازدید : 202

مدیرکل امور تربیتی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران ضمن ابراز خرسندی از جهش خوب طلاب مدارس علمیه خواهران استان فارس نسبت به مسابقات سیر مطالعاتی بهار، گفت: استان فارس در سال جاری در رتبه هشتم کشوری قرارگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، نفیسه فقیهی مقدس، مدیرکل امور تربیتی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران در دومین جشنواره کتاب یار ویژه تقدیر از برگزیدگان استانی مسابقات سیر مطالعاتی 96، ضمن ابراز خرسندی از درخشش استان فارس در برنامه‌های فرهنگی گفت: استان فارس در سال جاری به‌صورت ویژه در سیر مطالعاتی درخشیدند. فارس در سیر مطالعاتی تابستان و پاییز 96 با یک جهش خوب نسبت به سیر مطالعاتی بهار در رتبه هشتم کشوری قرارگرفته است.
وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) که می‌فرمایند کتاب‌ها بوستان‌های دانشمندان‌اند، گفت: مردم عادی برای تفریح یا عوض کردن فضای فکری زندگی خود قاعدتاً به تفرجگاه‌ها، باغ‌ها و بوستان‌ها می‌روند و از این فضا، لذت‌های لازم را کسب می‌کنند که به‌نوبه خود خوب است و در روایات هم به آن تأکید شده است. حضرت علی(ع) جایگاه تفریحی و تفرجگاه علما را جدا می‌کنند و تفرجگاه علما را کتاب‌ها می‌دانند که میوه‌هایی که عالم از آن می‌چیند لذت حقیقی و ابتهاجی است که خواندن کتاب به او ارائه می‌کند.
فقیهی ضمن بیان روایتی از امام صادق که می‌فرمایند «آن هنگام كه روز رستاخيز فرارسد‌، خداوند همۀ مردمان را در يك جاي گردآورد و ترازوها فرا نهد، پس خون شهدا با مركب علما وزن شود و مركب علما بر خون شهدا برتري داده شود.» تأکید کرد: ما میدانیم که نسبت به خون شهید رسالت داریم. حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که در قبال دستاوردها و مجاهدت‌های شهدا خود را مکلف و موظف به احیای فرهنگ جهاد بداند.
وی با تأکید بر پاسبانی از میراث علما اضافه کرد: میراث داری و پاسبانی از میراث علمایی در قالب کتاب‌ها، وظیفه‌ای است که در این موازنه نقش و جایگاه بالاتری دارد شاید و این میراث داری از کم‌توجهی‌هایی که ممکن است به خاطر مشاغل دیگر نسبت به کتاب شده باشد، کم کند و رویکرد، نگاه و جهت برنامه‌ریزی و سبک زندگی را به سمت جهتی هدایت کند که از آن‌یک موازنه سنگینی در مقابل دماء شهدا برمی‌آید.
مدیرکل امور تربیتی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه نگاه مبنایی و اساسی روایت امام صادق به جامعه شیعی جریان ساز، موازنه نقش مبنایی کتاب و میراث مکتوب علما را مشخص می‌کند، تأکید کرد: اگر جامعه اسلامی به شکل عام و جامعه شیعی خاص، پاسداشت خوبی از علما و حفظ میراث گذشتگان و اندیشمندان داشته باشد، می‌تواند به جامعه شهیدپرور برسد. هر چه جامعه از احیای فرهنگ و ارزش‌هایی که نمود و آن‌ها در کتاب است، فاصله بگیرد، فرهنگ جهاد و شهادت در آن جامعه کمرنگ‌تر خواهد شد.
وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمودند «با اراده و عزم راسخ خود به‌طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن‌قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‏ها آن‌قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از یاد می‏برد.» بیان کرد: اگر تلخی‌ها و ناکامی‌ها روحیه وزندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، شاید یکی از علت‌های آن این باشد که نسبت به جایگاهی که بزرگان دین برای تقلیل فشارهای زندگی ترسیم کرده‌اند، بی‌توجهی صورت گرفته است.
فقیهی با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که می‌فرمایند «کتاب‌خوانی، واجب دینی است»، اظهار کرد: برای رسیدن چنین برنامه‌هایی به جایگاه اصلی خود، علی‌رغم وجود همه مشکلات اجرایی و سختی‌ها، انگیزه‌ای که به کار جهت می‌دهد، گاهی اوقات جملاتی است که واقعاً باعث یک حرکت کلی در مجموعه می‌شود. لذا این جمله صحبت از یک تکلیف دارد و عملی است که باید انجام شود.
وی گفت: انتظاری که ما از طلاب داریم این است که محفل کتاب‌خوانی در جمع خود داشته باشند و این از مباحثه کاملاً جداست. در این جلسات می‌توان علاوه بر تحلیل به‌نقد کتاب پرداخت و دستاوردهای آن را شناخت. این روند تا نوشتن کتاب توسط خود طلبه پیش می‌رود.
مدیرکل امور تربیتی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: استان فارس می‌تواند جریان کتاب‌خوانی را به‌عنوان یک مرکز مهم و محوری در کشور مدیریت و ترویج کند و جمع‌های دوستانه از آن‌ها الگو بگیرند.
وی یکی از ضرورت‌های بحث سیر مطالعاتی را مقابله با کاهش سرانه مطالعه که یک شاخص توسعه‌یافتگی در جامعه است دانست و افزود: مردم هندوستان در سرانه مطالعه از ما جلوترند.
فقیهی طلاب را به عضویت در شبکه کتاب یار تشویق نمود و خواستار شد: همه طلاب، استادان، مدیر و معاونان مدارس علمیه خواهران استان در این شبکه، حلقه‌های نقد و بررسی کتاب‌های مطالعه شده را تشکیل دهند.