حضرت آیت‌الله دستغیب تصریح کرد

انقلاب اسلامی؛ حاصل حرکت از ظلمت به نور ولایت الهی

شناسه خبر : 55830

1396/11/18

تعداد بازدید : 23

انقلاب اسلامی؛ حاصل حرکت از ظلمت به نور ولایت الهی
مؤسس مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز ایام‌الله دهه فجر را تفسیر عینی آیه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» دانست و اضافه کرد: اگر خداوند تغییری را ایجاد می‌کند، مقدماتش خود مردم هستند. بر همین اساس مردم ایران نیز خواستار خروج از تاریکی ظلم، ستم، ذلت و خواری حکومت طاغوت و قرار گرفتن تحت شعاع نور تقوا، عزت و آزادگی ولایت الهی بودند.

به گزارش پایگاه خبری – اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، حضرت آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی همزمان با ایام‌الله دهه فجر، با حضور در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز، از این مدرسه بازدید کرد.
وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به تفسیر آیه پنجم سوره ابراهیم و به تشریح این ایام و نقش آن در سرنوشت جامعه اسلامی با تکیه‌ بر بعضی آیات پرداخت.
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه آیه پنجم سوره مبارکه ابراهیم، به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در رابطه با تحولات بنیادین یک جامعه و حتی فرد مطرح است، اظهار داشت: خداوند می‌فرماید ما موسی را به‌سوی قومش فرستادیم و به او دستور داریم که قوم خود را از ظلمات به سمت نور خارج کن.
وی خارج کردن جامعه از ظلمات به سمت نور را برنامه همه انبیای الهی در آغاز مأموریتشان دانست و اضافه کرد: این برنامه یک دستورالعمل و نقشه راه است که پیامبرانی که از جانب خداوند متعال‌ مبعوث شده اند، مردم را از تحت ولایت طواغیت خارج کرده و تحت ولایت‌الله قرار بدهند و از ظلمت به سمت نور ببرند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در تشریح صفات ظلمات و نور بیان کرد: ظلمات نشانه و شاخصه‌هایی ازجمله گمراهی، انحراف، فساد، تباهی، ظلم، ستم، ذلت و خواری دارد و نور عبارت است از توحید، یگانه‌پرستی، تقوا، پاکی، عزت، آزادگی و در یک جمله اینکه انسان در حیاتی که عنوانش حیات طیبه هست زندگی دنیوی را در شعاع نور و تحت ولایت‌الله بگذراند.
وی خداوند را مربی اصلی انبیا و اوصیای الهی و مبلغین رسالات الله بیان کرد و ادامه داد: قران کریم در آیه معروف آیت‌الکرسی که می‌فرماید اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ به‌وضوح این معنا را بیان کرده که خدا ولی کسانی است که دارای ایمان هستند و آن‌ها را از ظلمات به سمت نور خارج می‌کنند. البته این کار یعنی ولایت‌الله تنها به‌وسیله، اراده و به خواست او با حفظ اختیار در انسان انجام می‌گیرد.
مؤسس مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز درباره ماهیت کلمه ظلمات و نور تصریح کرد: ظلمات جمع بسته‌شده و نور به‌صورت واحد است که مفرد بودن در اینجا جنس و ماهیت خاص خودش را می‌رساند و کسی که تحت ولایت‌الله واقع می‌شود، در نور قرارمی گیرد.
وی ظلمات را انواع تاریکی‌ها به اشکال مختلف تعریف کرد و یادآور شد: این مسئله در ادامه آیه بهتر واضح می‌شود که می‌فرماید وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ. یعنی آن‌هایی که کافرند، اولیای آن‌ها طاغوت است.
حضرت آیت‌الله دستغیب در تفسیر کلمه طاغوت بیان کرد: اولیا جمع بسته‌شده چون طاغوت به اشکال و صور مختلف و متعدد وجود دارد که انسان‌ها را از نور به سمت ظلمات می‌برد. درست معکوس حرکت مطابق با فطرت و خواست و اراده خداست. ضد آن حرکتی است ک از نور به سمت ظلمات برود.
وی با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه یوسف که می‌فرماید ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ، گفت: در سوره یوسف وقتی‌که حضرت در زندان به هم‌سلولی‌اش می‌گوید آیا ارباب متفرق بهتر است یا رب واحد قهار. خواسته طاغوت‌ها یا ارباب متفرقون همین طواغیت هستند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه افریت من اتخد الیه هواه به تشریح کلمه طاغوت پرداخت و گفت: خواسته‌های طواغیت از هواهای خود شخص آغازمی شود. دلیل آن‌ها این است که در آیه دیگری می‌فرماید آیا دیدی کسی که هوای نفس خودش را اله خودش قرار داده، هواپرست است. این تعبیر رایج یک نوع پرستش غیر خدا و تبعیت از طاغوت و تمایلات نفسانی نفس اماره است.
وی ادامه داد: گاهی فراتر از این تابع هواهای نفسانی دیگران می‌شود و آن‌ها را تبعیت می‌کند و خداوند به‌صراحت در قران می‌فرماید لا تتبع اهوائهم. وقتی پیامبر چنین خطابی می‌شود یعنی همه‌کسانی که پیرو تو هستند، در خط تو قرارمی گیرند و حرکتشان را با تو تنظیم می‌کنند، نباید نه هوای نفس خود و نه هوای نفس دیگران را تبعیت کنند که در آن صورت دیگران، طواغیت آن شخص می‌شوند. و همین‌طور حرکت‌ها در مسیری که مسیر ضلالت، گمراهی و ناپاکی‌ها، فسادها، تباهی‌ها و امثال این‌هاست.
حضرت آیت‌الله دستغیب، تربیت الهی بر نفوس بشر اعم از مرد و زن را کار انبیا دانست و اضافه کرد: سرافرازی، رستگاری و فلاح باکسی است که خودش را تحت ولایت‌الله قرار داده و این مهم ملتزم به بیان و اظهار نیست و یک حقیقت است که اساسش، دل انسان است و در عمل باید به اثبات برسد.
وی با اشاره به آیه 30 سوره فصلت که می‌فرماید «انّ الّذین قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة» بیان کرد: کسانی که می‌گویند پروردگار ما خداست، استقامت هم می‌کنند. ولذاست که به دنبال آیه سوره ابراهیم به موسی می‌فرماید وذکرهم بأیام الله. این ایام‌الله که نقش مهم و تأثیر بسزایی در سرنوشت آن‌ها دارد، یک رابطه مستقیمی با اخرج قومک من الظلمات الی النور دارد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی به تفسیر کلمه «یوم‌الله» از دیدگاه قران کریم پرداخت و تبیین کرد: همه روزها روز خداست اما بعضی از روزها، روزهای ممتازی است و به معنای خاصی یوم‌الله است. یوم‌الله به معنای اخص یعنی روزی که در آن‌یک تحول اساسی عمده و مثبت انجام‌شده و یک گردش و چرخشی از ظلمت به‌سوی نور این می‌شود .
وی افزود: در بعضی امور می‌گوییم خدا با ماست هو معکم اینما کنتم. اما این معیت و همراهی فرق دارد با جایی که می‌گوییم خداوند با مؤمنین و مؤمنات، صالحین و صالحات است، یک وجه خاص و عنایت ویژه، نصرت، یاری، هدایت و پشتیبانی خدا را شامل می‌شود.
حضرت آیت‌الله دستغیب با اشاره به آیه وذکرهم بایام الله خاطرنشان کرد: معلوم می‌شود خود یاد، اساساً مسئله مهمی است. انسان درآیات قاعدتاً تحقیق داشته و حداقل حین تلاوت به معنا هم توجه دارد تا برسد به اینکه تدبر هم کند. اساساً بعضی‌اوقات بعضی علاقه به تحقیق و پژوهش دارند که جزء برنامه‌های حوزه‌های علمیه هم هست که یاد کردن جزو وظایف باشد.
وی به بیان تفسیر وظیفه عملی و وظیفه اخلاقی پرداخت و تشریح کرد: گاهی یک وظیفه، عملی است و انسان موظف می‌شود آن را انجام دهد. گاهی وظیفه، اخلاقی است. آنگاه آن وظیفه از شئون عمل است. بسیاری از اخلاقیات ما در رفتار آشکارمی شود هرچند نشأت گرفته از یک وضعیت درونی ماست. اما خود ذکر (یاد) در عبارت «ذکرهم» چیزی است که مربوط به ذهن و خاطره است و ضد آن فراموشی است. یعنی یادتان نرود.
وی در پاسخ به این سؤال که مگر ایام‌الله را یاد کردن چه فایده‌ای دارد، گفت: قران کریم می‌فرماید کاری کن که آن‌ها ایام‌الله را فراموش نکنند. این یادآوری اثر بسیار مهمی در زندگی و خط‌مشی انسان‌ها برای آتیه آن‌ها دارد و درست فراموشی، ضد آن است. یعنی تأثیر منفی که انسان چیزی را فراموش کند ازجمله آن‌ها ایام‌الله است.
حضرت آیت‌الله دستغیب درباره جهت دادن به یاد کردن ایام‌الله بیان کرد: قران کریم می‌فرماید إن في ذلك لآيات لكل صبار شكور. در این ایام‌الله که میگویم از یاد نبرید و فراموشتان نشود آیات و نشانه‌هایی است برای هر انسانی که زیاد صابر و زیاد شاکر است. برای این افراد یاد کردن ایام‌الله، آیات و نشانه‌های بارزی است.
وی ادامه داد: گاهی انسان ایام‌الله را یاد می‌کند ولی به آیات و نشانه‌های الهی آن‌چنان پی نمی‌برد. اما گاهی یاد می‌کند با دو مایه مهم. یعنی صباربودن و شکور بودن و از داشته‌هایی که دارد وسیله بسیار خوبی است برای اینکه در ایام‌الله آیات خدا را ببیند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه صباربودن به معنای ایجاد قدرت تحمل در برابر سختی‌ها مشکلات ناملایمات است، خاطرنشان کرد: لازمه صباربودن این است که انسان خودباور باشد، یعنی بإذن الله توان آن را دارد که استقامت کند. لکن دو خطرِ غفلت که نداند می‌تواند و توجهی به امداد غیبی الهی نداشته باشد، وجود دارد.
وی ادامه داد: خدا توانی را به آحاد ما داده است که البته مال ما نیست. وقتی انسان خودش مال خداست، آنچه دارد هم مال خداست. مقداری هم ممکن است کسری داشته باشد که خداوند وعده کرده و من یتوکل علی الله فهو حسبه. کار اهل ایمان و یکی از وظایف مهم آن‌ها این است که توکل به خدا کنند. این توکل به خدا یعنی هر چه خودم نیرو دارم و از تو هست را بکار می‌گیرم و هر چه کسری هم دارم معتقدم تو جبران می‌کنی و من را یاری می‌دهی. متمم و مکمل آن خود تو هستی.
حضرت آیت‌الله دستغیب با تأکید بر دو صفت صبار و شکور در مواجهه با مشکلات و فرود نعمت‌ها، اظهار داشت: انسان صبار و شکور در سختی‌ها و مشکلات متوجه این معناست ک باید استقامت بورزد و هنگامی‌که نعمت‌هایی به او داده می‌شود، غافل از شکر نباشد.
وی ادامه داد: گاهی انسان در سختی‌ها و مشکلات دستپاچه می‌شود. لکن انسان صبار کسی است که یک‌لحظه هم دستپاچگی به او روی نمی‌آورد و به خودش راه نمی‌دهد و ایستادگی و مقاومت می‌کند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بابیان اینکه دو نوع نعمت وجود دارد، تصریح کرد: در نعمت‌ها گاهی حالت غرور و غفلت می‌شود. نعمت گاهی برای انسان درصورتی‌که انسان در حال غفلت نباشد، واقعاً نعمت است. بعضی‌ها نعمت برایشان نقمت می‌شود.
وی با اشاره به آیه 182 سوره اعراف تبیین کرد: در قران کریم، اصلی تحت عنوان استدراج داریم. به بعضی‌ها نعمت می‌دهیم، اما این نعمت نیست و آن‌ها فکر می‌کنند وضعیت خیلی خوبی دارند و در غفلت خودشان بیشتر فرو می‌روند. درحالی‌که این‌یک عذاب بزرگی است و آن‌ها فکر می‌کنند نعمت است اما نقمت است. این همان استدراج است که ناگهان در یک شرایط بسیار نامطلوب خدا آن‌ها را به عقوبت مبتلا می‌کند.
حضرت آیت‌الله دستغیب به بیان ارتباط بین کلمه صبار و شکور پرداخت و گفت: اگر انسانی در سختی‌ها به تعبیر آیه شریفه سوره ابراهیم صبار بود، می‌تواند در نعمت‌ها هم شکور باشد. بین این دو واژه رابطه‌ای وجود دارد. انسان صبار، شکور هم هست. اگر در سختی‌ها و ناملایمات واقعاً صبر و استقامت دارد، موقعی که نعمت‌ها هم می‌رسد هم شکرگزار است. در تعبیر قران آیه 7 سوره ابراهیم می‌فرماید اگر شکرگزاری کنید خدا نعمت به معنای واقعی آن را به شما زیاد می‌کند و چنانچه کفران بورزید و ناسپاسی کنید، با عذاب خدا مواجه می‌شوید.
وی ایام‌الله دهه فجر را تفسیر عینی آیه « إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» دانست و اضافه کرد: خداوند متعال برای مردم میهن اسلامی ایران یک تقدیر مهمی را رقم زد آن‌هم در شرایطی که کسب صلاحیت کردند. اگر خداوند تغییری را ایجاد می‌کند، مقدماتش خود آحاد جامعه (مردم) هستند. تا وقتی‌که این تحول باشد، اگر درعین‌حال که صبار بودند، صبور هم بمانند، مطمئناً این نعمت برای آن‌ها مستدام خواهد بود.
مؤسس مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز در تشریح جریان مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس بررسی قانون اساسی با تصویب اصل ولایت‌فقیه بود، بیان کرد: در این مجلس که مدتی معروف به خبرگان قانون اساسی بود افرادی بودند که از جنبه‌های اسلامی و ارزشی و اهدافی ک انقلاب به دنبال آن بود، هیچ‌گونه اثری در آن‌ها نبود. این افراد تبعا با اصل ولایت‌فقیه مخالفت می‌کردند و می‌گفتند ولایت‌فقیه اعتبار ندارد. از طرفی در حیات امام بود و نمی‌توانستند کاری کنند.
وی افزود: امام یک شخصیت بزرگ باعظمت و یک انسان کامل الهی بود. این نشان بارز کسی است که ولی‌فقیه جامعه بود و با چه عظمت و ابعادی وجودی شخصیت با آثار و برکات خود با دست‌خالی در مقابل یک رژیم فاسد و پلید شاهنشاهی با پشتیبانی استکبار جهانی، صهیونیسم بین‌الملل ایستاد. چنین اتفاق عظیمی تنها با توکل به خدا و با نیرویی که خدا به ملت یکپارچه و بپا خواسته و آماده فداکاری داده بود، صورت گرفت.
حضرت آیت‌الله دستغیب ادامه داد: آن‌ها می‌گفتند امام(ره) یک استثنا است. اما ما که نمی‌دانیم آتیه چه خواهد شد. اگر اصلی تحت عنوان ولایت‌فقیه در این مجلس تصویب کردید، آینده این مردم و این جمهوری اسلامی معلوم نیست به چه سپرده می‌شود. چه‌بسا دیگر اتفاق نیفتد نمونه او. این شخصیت همین است و لاغیر.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه مرحوم حضرت آیت‌الله شهید دستغیب به‌عنوان یکی از اعضای مجلس به آن‌ها پاسخ دادند، گفت: ایشان که یک عالم به‌تمام‌معنا واجد شایستگی و صلاحیت ازلحاظ ابعاد علمی تقوا سابقه مبارزاتی، اهل معرفت و سلوک الی الله بودند، گفتند اصل این انقلاب و تحول بنیادین و اساسی از ولایت‌فقیه نشات گرفته است.
وی مرحوم حضرت آیت‌الله شهید دستغیب را یک شخصیت بارز علمی و تقوایی با همه شرایط دانست و اضافه کرد: مردم به فتوای این مجتهد فقیه درست مثل حکم امام زمان اعتماد داشتند، حرکت کردند و اگر کشته شدند، شهید محسوب ‌شدند.
حضرت آیت‌الله دستغیب به بیان ادامه پاسخ مرحوم حضرت آیت‌الله شهید دستغیب به مخالفان اصل ولایت‌فقیه پرداخت و تأکید کرد: ایشان آیه مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا را تلاوت کردند که می‌فرماید اگر خداوند متعال آیتی را برد قطعاً مثل او یا بهتر از او عطا می‌کند.
وی به بیان شرط دوام حکومت برای مردم پرداخت و اظهار داشت: حالا که بنا شد حکومتی پایه‌ریزی شود باآن‌همه سوابقی که در تاریخ اسلام داریم ازجمله پیغمبر اسلام در مدینه و امیرالمؤمنین در کوفه، مشروط به این است ‌که مردم صلاحیت و شایستگی خود را برای تحت ولایت‌الله بودن و نظام الهی و حکومت اسلامی بر آن‌ها حاکم باشد را حفظ کنند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با تأکید بر اینکه خواست و مشی خود مردم ضامن بقای یک نظام الهی است، یادآور شد: چطور حکومت عدل الهی بعد از امیرالمؤمنین دوام نیاورد. کسی که صوت العداله الانسانیه و قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ در وصفش گفتند. باعظمتی که بعد از حدود 14 قرن از حکومت کوتاه چهار و اندی ساله امیرالمؤمنین می‌گذرد، کتاب‌های زیادی نوشتند البته نه حتماً شیعه بودند و نه مسلمان. مانند جرج جرداق و امثال این هم زیاد داریم. علتش خود مردم بود که ثابت نبودند یعنی در یک برهه‌ای صبار بودند اما شکور نبودند.
وی ضمن طلب یاری از خداوند برای مبلغین رسالات الله، خواستار شد: نکند جایی رنگ غیر خدا بگیریم و تأثیرپذیر از آن‌هایی شویم که متأسفانه شاخصه‌های ایمان فقط در زبانشان دیده می‌شود.
حضرت آیت‌الله دستغیب با تأکید بر این‌که اعتقاد ما به یک نظام الهی، شاخصه‌هایی است که خود امام علی بیان فرمودند، بیان کرد: شامی‌ها می‌گفتند مگر علی نماز می‌خواند که در محراب فرقش را شکافتند؟ آیا در حکومت امام علی خائن جزو کارگزاران نبوده؟
وی با اشاره به خطبه 131 نهج‌البلاغه تصریح کرد: امیرالمؤمنین با تأکید خطاب به خدا می‌فرماید «خدایا تو میدانی آنچه ما از تلاش و ایستادگی انجام دادیم، مبارزات ما قدرت‌طلبی نبود و برای زراندوزی هم نبود. بلكه می‌خواستیم معالم دین تو را برگردانیم. در شهرهای تو اصلاح آشکار شود؛ حدود الهی اجرا شود؛ مظلوم جایگاه امنی داشته باشد که بتواند مظلومیتش را اظهار کند.
مؤسس مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج به بیان معالم دین پرداخت و تأکید کرد: اقامه نماز، پرداخت زکات، و امربه‌معروف و نهی از منکر همگی از معالم دین خداست.
وی بابیان اینکه جشن هنر به‌عنوان نمونه‌ای از یک جریان و خط فساد در شیراز بوده است، بیان کرد: گرداننده و مؤسس این جشن که شاید در تاریخ کشور نظیر نداشت، بانوی دربار بود که در آن برنامه روز ماه رمضان این‌ها آشکارا برنامه‌ای اجرا کردند که موجب عکس‌العمل صریح و شدید علمای بزرگ شد.
وی از طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز خواست: از باب ارشاد هم متوجه خودمان باشیم هم متوجه دیگران و از امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه، تبلیغ رسالات الله، حمایت از ولایت‌الله غافل نباشیم چراکه مسئولیت داریم.
حضرت آیت‌الله دستغیب با اشاره به آیه 104 سوره کهف که می‌فرماید وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا تأکید کرد: دفاع، به هرگونه، از هر جا، از هرکسی، از هر جایگاه چه حقیقی و چه حقوقی اگر جاهلانه یا ناشیانه باشد، لطمه بسیار بزرگی میزند. اگر کسی بخواهد مدافع باشد اما ناشیانه و جاهلانه دفاع کند ضرر و خطرش از کسی که به تصور ما می‌خواهیم از گمراهی نجات بدهیم بیشتر است. معکوس آنچه به خیال خودش کار خوبی انجام می‌دهد.
وی در پایان ضمن تشکر از تلاش مدیریت و معاونان حوزه علمیه خواهران خواستار شد: یکی از اموری که در حوزه علمیه خواهران باید به آن اهتمام بیشتری ورزیده شود، برای هر کاری دوره دیدن است. البته شما دوره علمی را می‌بینید ولی یک دوره مخصوصی باشد که جلوگیری کند در آینده خدای‌نکرده تبلیغ نسبت به دیگران به نجوی نباشد که نتیجه معکوس دهد و حالا که شما در حال پیشرفت هستید، به شیوه بکار گرفتن علم خود آن توجه و عنایت داشته باشید.

انتهای پیام/1012