کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران استان اردبیل بررسی نمود

فلسفه اعطا حق طلاق به مردان

شناسه خبر : 54959

1396/10/28

تعداد بازدید : 290

فلسفه اعطا حق طلاق به مردان
استاد حوزه گفت:‌ زن و مرد از لحاظ ساختار جسمی و روحی و توانمندی‌های فردی، شرایطی متفاوت داشته و دارای امتیازات و نقصان‌هایی در برابر هم هستند؛ لذا دین اسلام براساس تفاوت‌ها و اختلافات طبیعی، جسمی و روحی، وظایف و مسئولیت‌هایی به زن و مرد داده است.
 
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «خانم مهربان مختاری» کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران استان اردبیل، گفت: امروزه رفع تبعیض علیه زن و رعایت تساوی زن و مرد یکی از مسائل بحث‌ برانگیز و مهم در جامعه است که شبهات زیادی را در اذهان مردم ایجاد کرده و در بسیاری از کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی نیز بر آن تاکید می‌شود. 
استاد حوزه ادمه داد: این تاکیدات در حالی است که باید توجه داشت لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانی، تشابه صد در صد آن‌ها در حقوق و تکالیف نیست؛ تساوی غیر از تشابه است؛ تساوی برابری است و تشابه یک نواختی؛ بنابراین از همین‌رو است که دین اسلام براساس تفاوت‌ها و اختلافات طبیعی، جسمی و روحی، وظایف و مسئولیت‌هایی به زن و مرد داده است.
وی افزود: از آغازین روزهای اسلام، دین بزرگ همواره با مخالفت‌ها و دشمنی‌های گوناگونی روبه رو بوده است؛  یکی از خواستگاه‌هایی که مورد نقد و ایراد مخالفان قرار گرفته، بخش فقه و به‌خصوص مباحثی است که تحت عنوان احکام زنان یا تفاوت‌های فقهی زنان و مردان مطرح می‌شود.
کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل تصریح کرد: شبهات مختلفی مطرح می‌شود که هدف همه آن‌ها بی‌اعتبار نشان دادن احکام فقهی به‌ویژه در حوزه روابط اجتماعی است که نتیجه آن تقلیل التزام مسلمانان به احکام دینی و ایجاد احساس بدبینی نسبت به احکام در میان بانوان می‌باشد.
وی در خصوص اینکه چرا حق طلاق در اسلام به صورت مطلق به زنان داده نشده است، گفت: در فلسفه احکام اسلام، کانون خانواده و هرچیزی که موجب استحکام آن شود دارای اهمیت و ارزش بوده و هرچه موجب از بین رفتن آن شود مطرود و منفور است. با توجه به این مسئله اسلام حق طلاق را به دلائل متعدد، به طور مطلق در اختیار زن قرار نداده؛ زیرا در بسیاری از موارد که زن رضایت از شوهر ندارد، کانون خانواده می تواند همچنان استحکام یافته و برقرار بماند و عدم رضایت زن به رضایت تبدیل شود. 
خانم مختاری خاطرنشان کرد: خداوند کلید فسخ ازدواج را در اختیار مرد قرار داده است؛ چراکه بی‌علاقگی و بی وفایی مرد، زن را سرد و بی‌علاقه می‌کند؛ اما اگر بی‌علاقگی از زن شروع شود، معمولا تاثیر چندانی در علاقه مرد ندارد؛ همچنین از جهت رنجش و ناراحتی، زنان پیش از مردان رنجور و ناراحت می‌شوند و صبر و تحمل آنان نیز کمتر است. حال اگر حق طلاق به زنان داده می‌شد چه بسا فورا به طلاق روی می‌آوردند؛ از طرفی چون ازدواج، حقوق و وظایف مالی و اقتصادی را بر شوهر لازم می‌کند، جداشدن و طلاق برای او سخت‌تر از زنان است؛ زیرا مهریه را نیز باید پرداخت کند.
استاد حوزه تاکید کرد: زن و مرد از لحاظ ساختار جسمی و روحی و توانمندی‌های فردی، شرایطی متفاوت داشته و دارای امتیازات و نقصان‌هایی در برابر هم هستند؛ لذا دین اسلام براساس تفاوت‌ها و اختلافات طبیعی، جسمی و روحی، وظایف و مسئولیت‌هایی به زن و مرد داده است.
وی تصریح کرد: در مورد حق طلاق نیز در اسلام راه طلاق برای زن باز است؛ وی می‌تواند ضمن عقد نکاح، شرط وکالت بر طلاق کند و یا در صورت خودداری شوهر از طلاق، زن در صورت ضرورت می‌تواند به حاکم شرع برای طلاق گرفتن مراجعه کند.
1007