مدیر حوزه های علمیه خواهران استان هرمزگان:

قرآن، بر وحدت میان مذاهب و بخصوص ادیان الهی تاکید دارد

شناسه خبر : 51997

1396/09/13

تعداد بازدید : 45

قرآن، بر وحدت میان مذاهب و بخصوص ادیان الهی تاکید دارد
حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم بر وحدت میان مذاهب و بخصوص وحدت میان ادیان الهی وجود دارد که نشان دهند اهمیت این مقوله است.
حجت الاسلام والمسلمین "محمد عبادی زاده" در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری-اطلاع‌ رسانی حوزه های علمیه خواهران، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت بیان کرد: قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است و از آنان می خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند.
 
وی ادامه داد: قرآن با تاکید بر مشترکات مذاهب و ادیان، آنان را به اتحاد و یگانگی فرا می خواند و همه امت اسلامی را از منازعه و اختلاف باز می دارد چنانچه در سوره آل عمران آمده است: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم..» یعنی همه مسلمانان باید حول مشترکات، با هم وحدت داشته باشند. 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان هرمزگان اضافه کرد: ایام انسجام و همبستگی امت اسلامی، هفته مبارکی است که می توان با تمسک به سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) از این فرصت جهت تقریب مذاهب اسلامی و حرکت های بیداری اسلامی در منطقه استفاده کرد.
وی با اشاره به نقش حضرت محمد(ص) در همبستگی میان مذاهب و جوامع اسلامی، عنوان کرد: نخستین اقدام پیامبر اکرم(ص) در بدو ورود به مدینه و تأسیس حکومت اسلامی، تدوین منشور مدینه النبی بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه منشور مدینه النبی را ابن هشام در كتاب «السیرة النبویة لابن هشام» آورده است؛ بیان کرد: منشور مدینه النبی یکی از مهم ترین و جامع ترین پیمانی است که به وسیله پیامبر(ص) با جوامع اهل کتاب و مشرکان مدینه جهت حفظ امنیت داخلی و خارجی تدوین شد.
وی با بیان اینکه اين منشور جامع، از نظر جامعیت و مطابقت آن با اصول انسانی و اسلامی، بسیار قابل تامل است، تصریح کرد: با توجه به حضور یهودیان در اطراف مدینه، پیامبر اکرم(ص) جهت از بین بردن تهدید های احتمالی از جانب آنها، طی حکمی یهودیان را جزئی از امت اعلام کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با اشاره به اینکه طی این حکم، منافع یهودیان در سایه حکومت اسلامی تأمین می شد، گفت: اگر کسی معترض آنان می شد، حکومت اسلامی از مال، جان، عرض و نوامیسشان دفاع می کرد.
وی اضافه کرد: در منشور درج شده است که در صورت حمله و تجاوز به مدینه و یا یثرب، یهوديان و مسلمانان جهت دفاع از شهر با هم همکاری می کنند و در برابر دشمن خواهند ایستاد.
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان هرمزگان بیان کرد: موارد مذکور، حقوق شهروندی است كه پیامبر(ص) در آن منشور در نظر گرفته بودند اما یهوديان با روحيه استکباری، این پیمان را عملاً نقض کردند.
وی همراهی یهودیان با دشمنان اسلام در جنگ احزاب را نمونه ايي از نقض پيمان هاي يهوديان عنوان کرد و گفت: در این جنگ یهودیان نیروی کمکی علیه مسلمانان به دشمنان مي دادند و همچنین از آنجا که نزدیک شهر مدینه بودند، تأمین اقتصادی آنها را نیز بعهده گرفت اند. 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته پیامبر اسلام(ص) بعد از شکست مشرکین، آنها را تأدیب کرد.