در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی برگزار شد

نشست مشترک مدیریت و شورای پژوهشی با معاونین پژوهش مدارس استان

شناسه خبر : 50685

1396/08/22

تعداد بازدید : 28

نشست مشترک مدیریت و شورای پژوهشی با معاونین پژوهش مدارس استان
در آستانه نشست فصلی- پژوهشی مدیریت های استانی و معاونین پژوهشی استان ها با معاونت محترم پژوهش مرکز، نشست مشترکی با کارشناسان و اعضای علمی-پژوهشی و معاونین پژوهشی مدارس استان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، در این نشست «خانم اعظم پورحیدر»، معاون پژوهش مدارس علمیه خواهران آذربایجان غربی، ضمن خوش آمد گویی به مدعوین، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت و ضرورت تمرکز بر تربیت محقق، اظهار داشت: بنا بر فرماشات رهبری «ایران کشوری در حال توسعه است و برای پیشرفت و توسعه نیاز به الگوی کاملی دارد که مقصد و مسیر بر اساس آن روشن می شود، تعیین این الگو و معیارها و شاخصه های توسعه بر عهده علوم انسانی است.» 
وی افزود: علوم انسانی ابعاد مختلفی دارد و در زمینه های گوناگون باید حرفی برای گفتن و برنامه ای برای پیشرفت و توسعه داشته باشد، این مهم احتیاج به نوآوری و نواندیشی علمی دارد که مقدمه آن تحقیق و نظریه سازی است و اولین قدم در این مسیر، تربیت محقق نواندیش، نظریه پرداز و نقاد است بنابراین مهم ترین وظایف معاونت پژوهش مدارس، پرورش پژوهشگر فعال و نقاد است.
خانم پورحیدر اولین گام در جهت تربیت محقق را تقویت پژوهش های تحصیلی و اجرای دقیق آموزه های ساعات پژوهشی دانست و ادامه داد: برای تربیت، جذب، ساماندهی پژوهش ها و انجام پژوهش های بنیادین و در نتیجه تولید علم، باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد و اولین گام در جهت تربیت و توانمندسازی چنین طلابی، آموزش مهارت های روشی در پژوهش و اجرای ساعات پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران است. 
در ادامه «حجت الاسلام والمسلمین راحلی»، مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی اظهار داشت: ثمره آموزش در پژوهش تجلی می یابد و باید این بخش را تقویت کرد، چرا که هر اندازه فردی دارای نبوغ و استعداد باشد، تا وقتی از او اثری علمی و پژوهشی منتشر نشود، استعداد و توانایی های او معرفی نمی شود.
وی با بیان اینکه آثار به جا مانده از بزرگان دینی و علما، ارزش و اهمیت تحقیق و پژوهش را نشان می دهد، افزود: در آذربایجان غربی نزدیک به هزار نفر فارغ التحصیل وجود دارد، اما تنها تعداد اندکی از خواهران فارغ التحصیل دارای آثار تحقیقی بوده و مورد توجه هستند که البته باید به دیگر خواهران فارغ التحصیل هم توجه کرده و آنان را دعوت به انجام کارهای پژوهشی کرد.
وی با اشاره به ضرورت افزایش کارهای پژوهشی، تصریح کرد: طلبه نباید تنها برای افزایش سطح علمی خود و موفقیت در زندگی فردی تحصیل کند و وضعیت جامعه نشان می دهد که تا چه اندازه نیاز به کارهای پژوهشی و تبلیغی وجود دارد و باید حوزه های علمیه به پویایی رسیده و با تولید علم و ظرفیت در برابر هجمه های فرهنگی بایستند.
وی ادامه داد: اگر بتوان روحیه تولید علم و پژوهش را به درستی در جامعه تبیین کرده و مردم را با معارف دینی بیشتر آشنا کرد؛ عمده مشکلات به واسطه نگاه صحیح و فهم درست از دین در جامعه حل می شود.
مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی با تاکید بر عدم موازی کاری در امر آموزش و پژوهش در مدارس، خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید در بخش آموزش مراقبت کنند تا پژوهش را قربانی نکنند و دانش آموزان و طلاب باید به حدی از توانایی پژوهشی برسند که در آخر تحصیل بتوانند آثار پژوهشی تولید کنند.
 
انتهای پیام/1012