در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد

پیش‌نشست همایش ملی قرآن کریم، جامعیت و جهانی بودن

شناسه خبر : 48658

1396/07/15

تعداد بازدید : 71

پیش‌نشست همایش ملی قرآن کریم، جامعیت و جهانی بودن
پیش نشست همایش ملی قرآن کریم، جامعیت و جهانی بودن با حضور مدیران، معاونین، استادان و طلاب مدارس علمیه خواهران استان اصفهان در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی» مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: شما طلاب باید سعی کنید در عمل به قرآن کوشا باشید.

وی خواندن قرآن را مقدمه عمل به آن دانست و گفت: ذلت و خواری نتیجه بی‌توجهی به به دستورات قرآن کریم است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان کرد:‌ قرآن انسان را از رذائل اخلاقی مانند بخل و حسد باز می‌دارد. ما نیز باید خود را متخلق به اخلاق قرآنی شویم.

در ادامه این نشست «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی» مدیرگروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان گفت: برای هدایت انسان‌ها نیازی به علوم طبیعی نداریم. این علوم هدف هدایت بشر نیستند؛ بنابراین در قرآن هم ادعایی برای جامعیت قرآن در این زمینه نداریم اما در علوم انسانی ادعای جامعیت در قرآن وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اظهار کرد: رویکردها نسبت به جامعیت در قرآن متفاوت است که عبارت‌اند از: رویکرد حداکثری، حداقلی و اعتدالی.

وی در رابطه با آیه «تبیاناً لکل شی» گفت: در خصوص جامعیت قرآن کریم و با نگاه کلی‌نگر می‌توان موضوعات بسیاری را استخراج کرد. اگر کسی با استناد به این آیه ادعا کند که قرآن بیان‌کننده همه‌ چیز است، چه جوابی به او خواهیم داد؟ یک مبلغ باید بتواند نسبت به این شبهات پاسخگو باشد.

مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان اظهار کرد: این آیه و چند آیه دیگر سبب شده تا سه دیدگاه نسبت به قرآن پدید آید. رویکرد حداکثری شامل اخباریان است که آیات قرآن را بدون چون و چرا می‌پذیرند. در رویکرد حداقلی گفته می‌شود که قرآن فقط در باب عبادات جامعیت دارد و در مسائل اجتماعی و سیاسی و علمی حرفی برای گفتن ندارد و نتیجه آن همان تفکر سکولار می‌شود که دین را در مسجد محدود می‌کند؛ اما ما به رویکرد اعتدالی معتقد هستیم.

حجت‌آلاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه تعبیر «کل‌ شی» در آیات دیگری نیز آورده شده است، تصریح کرد: درباره ملکه سبا از زبان هدهد نقل شده که از همه‌ چیز به بلقیس داده شده بود. در آن آیه مراد از «کل شی» همه آنچه است که یک پادشاه به آن نیاز دارد. در مورد تورات نیز در قرآن ذکر شده که «تفسیراً لکل شی». این یعنی همه آنچه جامعه یهود به آن نیاز داشته در تورات ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم وقتی عبارت «کل شی» ذکر می‌شود، قید دیگری بهمراه خود دارد و آن این است که از آنجا که هدف قرآن هدایت است، پس تفسیر «تبیاناً لکل شی» نیز این می‌شود که این قرآن بیان‌کننده هرآنچه که در هدایت انسان به آن نیاز است، می‌باشد.

مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان بیان کرد: شناخت نظام اقتصادی یا سیاسی قرآن و یا یافتن آموزه‌های قرآن در علوم اقتصادی و سیاسی دو گونه متفاوت استخراج از قرآن است. اما وقتی کلمه نظام به میان آمد یعنی کتاب صفر تا صد یک علم را شامل شود.

وی با تاکید بر این‌که بهتر است حوزه‌های علمیه برای خود کلان‌پروژه تعریف کنند، ادامه داد: این کار در جامعةالمصطفی صورت گرفته است و 12 نفر روی یک موضوع واحد قرآنی از جنبه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این‌گونه مفهوم شناسی و مقدمه واحد می‌باشد اما به صورت تخصصی به ریز موضوعات مفصل‌تر پرداخته خواهد شد.

مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان  اذعان کرد: اگرچه پیرامون علوم طبیعی، طب، فیزیک و ... نیز در قرآن آیاتی وجود دارد؛ اما نظام این علوم در قرآن وجود ندارد. هدف قرآن هدایت است و قرآن در بر گیرنده همه لوازم هدایت است.