مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهراء س اصفهان برگزار کرد

کارگاه نیاز سنجی پژوهشی

شناسه خبر : 37173

1395/10/22

تعداد بازدید : 74

کارگاه نیاز سنجی پژوهشی
معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان با همکاری مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر و مرکز تخصصی فقه و اصول نفیسه اصفهان اقدام به برگزاری کارگاه نیاز سنجی پژوهشی با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی» نماینده دفتر نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه علمیه قم، نمود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: امروزه  یکی از مباحث مطرح، انطباق جریان‌سازی با مقوله نیازسنجی است و برنامه‌های پژوهشی باید هماهنگ با نیازها و اولویت­ها باشد.

نماینده دفتر نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه علمیه قم اظهار داشت: مبانی نظری دانش نیازسنجی پژوهشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. به گونه‌ای که اگر پیشتر با مبانی آن آشنا نباشیم، در صحنه عمل دچار آسیب می‌شویم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و چالش­زا ترین مباحث در حوزه مدیریت و برنامه­ریزی، تصمیم­گیری در مورد نوع و ماهیت پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با طرح سوالاتی هچون: چه چیزی باید پژوهش شود؟ چه کسانی باید در فرآیند پژوهش شرکت کنند؟ از چه روش­ها و سازوکارهایی برای تعیین اولویت های تحقیقاتی باید استفاده کرد؟ منابع دست­یابی به اطلاعات کدام است؟ اظهار داشت: پرسش‌هایی از این دست نشانگر اهمیت مقوله نیاز‌سنجی است که دست‌اندرکاران حیطه مدیریت و برنامه‌ریزی را بیش از نیم قرن به خود مشغول نموده است.

وی خاطرنشان ساخت: آنچه ما درصحنه عمل می‌بینیم آن است که عده­ای دور یک میز در یک اتاق در بسته می­نشینند و اولویت­های پژوهشی را بر اساس ذهنیت خودشان، نه ناظر به واقعیت‌ها و با رویکرد عینیت‌گرایی، انتخاب می کنند و اغلب توجه به فرآیند نیازسنجی پژوهشی نمی­شود بلکه به رویکرد سنتی، نیازها احصاء می شود و در نتیجه منجر به اجرای برنامه­هایی می­شود که اثر بخشی لازم را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: در اینکه اعتبارات پژوهشی باید افزایش پیدا کند شکی نیست، اما نباید از این حقیقت ریشه­ای و بنیادی غافل شویم که همین اعتبارات محدود بایستی به جا مصرف شود و به پروژه­هایی تخصیص پیدا کند که این پروژه­ها انسجام لازم را دارند و اهداف معینی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال می­کنند.

وی تصریح نمود: پیشینه نیازسنجی پژوهشی در دو فاز قابل طرح است؛ فاز نیازسنجی به روش سنتی و فاز دیگر نیازسنجی پژوهشی روشمند و علمی که با مطالعة سيره عملي دانشمندان عالم مسلمان از جمله: شيخ مفيد(ره)، سيد رضي(ره)، سيد مرتضي(ره) و شيخ طوسي(ره) و از علمای معاصر علامه طباطبایی(ره) و حضرت امام خمینی(ره) مي‌توان دريافت كه بزرگان اسلام نيز فعاليت‌هاي علمي خود را بر مبناي نوعي نيازسنجي و اولويت‌گذاري بنا نموده بودند.