معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در جمع فعالان پژوهشی حوزه علمیه خوزستان تأکید کرد

داشتن مهارت پژوهشی؛ لازمه رسیدن به رسالت طلبگی

شناسه خبر : 25155

1395/01/15

تعداد بازدید : 638

داشتن مهارت پژوهشی؛ لازمه رسیدن به رسالت طلبگی
سومین گردهمایی فعالان پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان خوزستان با سخنرانی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «حجت‌الاسلام علی اکبر حصاری» در این نشست با بیان این‌که جامعه امروز بسیار متلاطم و پرفراز و نشیب است، گفت: خواهران طلبه رسالت دینی خود را زمانی می‌توانند درست انجام دهند که مهارت‌های پژوهشی، تمرین و تلاش داشته باشند.
وی ادامه داد: همه طلاب باید از مهارت‌های پژوهشی برای موفقیت در کار طلبگی برخوردار باشند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران همچنین درباره ارتقای کیفی پایان نامه‌ها، کوتاه شدن زمان پایان‌نامه نویسی به صورت اجرای طرح کلان پروژه، ارسال موضوعات نظام یافته از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و اصلاح در سامانه پایان‌نامه مطالبی را بیان کرد.
وی افزود: پایان‌نامه‌ها آثار ماندگار و مرجع قضاوت کسانی است که این آثار را مشاهده می‌کنند؛ بنابراین طلاب با دست‌یابی به مهارت‌های پژوهش، تمرین و تحقیق، حاصل تلاش و کوشش علمی خود را با بهره‌گیری از امانت علمای گذشته و متناسب با اقتضائات زمان و نیاز مخاطب بنویسند.
حجت‌الاسلام حصاری گزارشی از تصمیمات و برنامه‌های آتی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران همانند ایجاد توانایی، بالابردن سطح نگارش و نوشتن مقاله به صورت الزامی در چرخه آموزش در جهت بهبود و ارتقای پژوهش در سطح کلان خبر داد.
وی یادآور شد: همچنین ساعات پژوهش به صورت 2 ساعت الزامی در مدارس و 10 ساعت مشترک غیر الزامی به زودی اجرا خواهد شد که در 10 ساعت مشترک مدارس بر اساس انتخاب طلبه شرایط بهره‌برداری را فراهم می‌کند. روش تحقیق نیز به صورت کاربردی و در بین ساعات درسی قرار خواهد گرفت.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: استادان داور و راهنما نیز باید از لحاظ علمی در سطح بالاتر از فراگیران خود و به صورت جامع نسبت به روش تحقیق و ابزارهای علمی مسلط و مسلح باشند.
در بخش دیگری از نشست، اعضای کمیسیون پایان‌نامه‌ها درباره حضور طلبه در کمیسیون، شرایط استثنائی برخی طلاب، ارائه مقاله علمی قبل از دفاع و لحاظ نمره آن، ارتباط بین آموزش و پژوهش، تقویت آموزش تحقیقات میدانی، نگاه تشویقی در داوری و وحدت رویه در تعیین نمره پایان‌نامه مطالبی را بیان کردند.